Po téměř šestikilometrovém obchvatu volají lidé z vesnic v Pošumaví téměř deset let. Obce ho připravovaly od roku 2001. „Vložili jsme zdarma pozemky, zaplatili studii a pomohli kraji uzavřít smlouvy na trvalý zábor 200 pozemků se 450 vlastníky, což trvalo více než 1,5 roku,“ řekl Klásek.
Haas má nyní v chanovickém areálu 1000 zaměstnanců, z toho 600 vlastních a zbytek tvoří kooperující firmy. Za deset let firma zpětinásobila počet lidí a plánuje další expanzi. Jsou na ni navázány další stovky pracovníků z firem v okolních vesnicích, zejména pil a těžařů. Podnik je v regionu stabilním finančním partnerem, dodal Klásek.
Nákladní doprava dřeva je největším problémem lokality. Ze tří směrů (Nepomuka, Horažďovic a Kasejovic) míří do Chanovic denně 500 až 600 kamionů a více než 1000 osobních vozidel a dodávek, které dovážejí pracovníky na třísměnný provoz ze tří okresů z okruhu 40 kilometrů. Podle Kláska dochází ke statickému narušování staveb, vozy s dlouhou kulatinou ničí domy a ohrožují chodce i automobily. Vinou úzkých komunikací nemůže Haas expedovat větší dřevěné panely, vazníky a krovy.
Budovaný obchvat Chanovice - Oselce naváže jako silnice III. třídy na komunikaci II. třídy z Horažďovic přes Nepomuk do Plzně-Černic, kde mohou dále nákladní vozy pokračovat po dálnici D5.
„Výstavba dnes začala po celé trase,“ řekl Klásek. Polovina silnice povede ve stopách současných silnic, které napřímí a rozšíří. Nové budou obchvaty Nové Vsi a Chanovic. „Silnici chápeme jako podporu okrajové oblasti. Pomůže udržet pracovní místa v Pošumaví,“ dodal Jaroš. Spojí tři současné silnice třetí třídy.