Memorandum k přesunu magistrály v úterý podepíšou politici

Praha - Memorandum ke zklidnění severojižní magistrály zahloubením její části v centru města pod zem v úterý podepíšou předseda vlády Mirek Topolánek, pražský primátor Pavel Bém, ministr dopravy Aleš Řebíček a ministr kultury Václav Jehlička. Projekt zahrnuje také kompletní rekonstrukci Národního muzea. Na nákladech se mají podílet všechny zúčastněné instituce, podle ministerstva dopravy by stavba tunelu neměla překročit deset miliard korun, oprava muzea se odhaduje na 4,5 miliardy korun.

Signatáři svým podpisem pod prohlášení stvrdí společný zájem a vzájemnou spolupráci při projektu zklidnění severojižní magistrály i při komplexní rekonstrukci Národního muzea. Podle memoranda by mělo spojení Václavského náměstí s Národním muzeem napravit nesprávná rozhodnutí z období komunistického režimu, která budovu muzea od náměstí izolovala.

Současná trasa severojižní magistrály je nevyhovující jak z dopravního hlediska, tak pro záměr rekonstrukce a následný provoz Národního muzea, jakož i pro celkovou urbanistickou funkci Václavského náměstí, stojí v memorandu. Vláda České republiky, hlavní město a ministerstva kultury a dopravy se podpisem zavazují k vytvoření a naplnění harmonogramu výstavby včetně plánu financování.

Magistrála přijde ve středu města o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít dva. Řidiči budou moci podle radního Radovana Šteinera centrum objet po městském okruhu a magistrála se stane městskou třídou. Kapacita silnice by se snížila ze současných 85 000 na 50 000 automobilů denně. Celý prostor by se podle městských politiků „zlidštil“.

Začátku prací musí předcházet přestěhování Svobodné Evropy na Hagibor i změny v územním plánu. Ta je potřeba u části parčíku, který je při pohledu z Václavského náměstí vpravo vedle muzea. V provozu musí být také severozápadní část vnitřního automobilového okruhu mezi Malovankou a křižovatkou Pelc-Tyrolka a jižní část vnějšího obchvatu mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí, jinak by hrozil kolaps dopravy.

Úsek, který povede převážně v tunelu pod Letnou a Stromovkou, má být hotov v roce 2011 a náklady se při zahájení stavby odhadovaly na 25 miliard korun. Obě dálnice by pak měly být spojeny v první polovině roku 2010, jen stavba mezi Lahovicemi a Slivencem bude stát 8,9 miliardy korun.

Vydáno pod