V Praze přistál druhý airbus pro přepravu politiků i vojáků

Praha - Na letišti v pražských Kbelích v úterý před půlnocí přistál druhý z dvojice letounů Airbus A-319 CJ, které mají mimo jiné přepravovat politiky nebo vojáky do zahraničních misí. Oproti prvnímu stroji, který v Česku začal sloužit v lednu, lze nové letadlo upravit také pro přepravu menšího počtu zraněných či nemocných pacientů. Airbus v Kbelích oficiálně převzal premiér Mirek Topolánek. Česko za obě letadla zaplatilo asi tři miliardy korun.

Podle tiskového mluvčího 24. základny dopravního letectva Petra Šupitara začne druhý stroj téměř okamžitě sloužit v běžném provozu. Vnější podoba letounu se příliš neliší od prvního stroje. Stříbrošedý letoun s nápisem Česká republika, lvem na ocasním kýlu a státní vlajkou táhnoucí se po celé délce trupu však nese evidenční číslo 3085. Airbus by se měl svému předchůdci podobat i z funkčního hlediska. Při přepravě ústavních činitelů bude mít kapacitu asi 40 míst, vojáci budou moci při cestách využít téměř stovku sedadel.

Letoun bude možné přestavět do takzvané úpravy medevac pro přepravu pacientů. Stroj přistál ve Kbelích právě v tomto nastavení. V případě nutnosti mohou lékaři využít zdravotnické jednotky pro nestabilní pacienty nebo čtyři lůžka pro ležící pacienty. Přepravní kapacita letounu se tím však sníží asi o 60 míst.

Premiér Topolánek do Kbel přiletěl z Francie, kde byl na dvoudenní návštěvě. Během svého tamního pobytu si stihl prohlédnout i montážní haly pro výrobu airbusů v Toulouse. Topolánek zdůraznil zájem České republiky na další spolupráci s Airbusem, a to nejen pokud jde o nákup nových letadel, ale i pokud jde o širší podíl českých firem na jejich výrobě.

Nové airbusy mají při přepravě politiků i vojska nahradit ruské stroje Tu-154. Výhodou airbusů je mimo jiné to, že jsou méně hlučné než „túčka“, splňují i emisní limity a mají nižší spotřebu paliva. Podle dřívějších informací armáda uvažuje o tom, že „túčka“ po jejich vyřazení z provozu prodá.

Pro letadla, která přepravují představitele státu, se vžil název vládní letka. Podle armády je však tento výraz nepřesný, protože vznikl pouze jako přezdívka státního leteckého útvaru, který vláda usnesením v roce 1999 zrušila. Přepravu ústavních činitelů tak v plné šíři převzalo vojenské dopravní letectvo.

Rozhodnutí o nákupu dvou dopravních letounů od francouzské společnosti Airbus S.A.S. vycházelo z vládního usnesení z roku 2005. Jejich koupi vláda schválila po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků. Stroje se kvůli poruchám musely vrátit nebo nouzově přistát.