Nový úsek vídeňského metra má za sebou první veřejnou jízdu

Vídeň - Souprava vídeňského metra dnes absolvovala první veřejnou zkušební jízdu s nejvyššími představiteli města a s novináři na novém úseku. Nová část linky U2 s pěti stanicemi bude do pravidelného provozu uvedena příští sobotu 10. května.

Nový úsek je dlouhý 3,9 kilometru a končí u stadionu Ernsta Happela, kde se budou od začátku června hrát zápasy fotbalového Eura 2008, včetně finálového utkání šampionátu. Proto bylo také dokončení výstavby načasováno tak, aby metro mohlo již sloužit k přepravě fanoušků na stadion a z něj.

Zatím nejkratší z linek vídeňského metra, která dosud měřila jen 3,5 kilometru a vedla z Karlova náměstí (Karlsplatz) do stanice Schottenring, se tak prodlouží na 7,4 kilometru. Výstavba nového úseku stála podle vídeňských dopravních podniků 890 milionů eur, tedy přes 22 miliard korun.

Již nyní ale pokračují práce na jejím dalším prodloužení: do roku 2010 má být hotov úsek s dalšími šesti stanicemi a do roku 2013 další tři stanice. Celková délka této trasy dosáhne 13 kilometrů. Předpokládá se, že nový úsek bude denně přepravovat asi 100 000 pasažérů.

Výstavba některých nových stanic byla značně obtížná. Ze stanice Schottenring musel být tunel postaven pod dunajským kanálem, v následující stanici Taborstrasse pak stavitelé bojovali s podzemní vodou, ve stanici Praterstern bylo nutné se dostat třicet metrů pod úroveň nového nádraží Vídeň-sever. Prozatímní konečná u stadionu pak byla vybudována tak, aby byla schopna odbavit během hodiny bezpečně až 40 000 lidí. Má proto tři nástupiště a zvláštní zabezpečovací systém, který umožňuje automaticky regulovat příchod cestujících do stanice.

Vídeňské metro nedávno oslavilo 30. výročí uvedení do provozu první linky. Dnes má jeho síť pět linek o celkové délce 66 kilometrů a s 90 stanicemi. V loňském roce přepravilo celkem 793 milionů cestujících.