Bývalý šampion Formule 1 Fittipaldi je v Česku

Praha - V sedmdesátých letech Emersonovi Fittipaldimu lidé aplaudovali jako nejmladšímu šampionovi Formule 1, teď mu tleskají coby nejstaršímu veteránovi závodů Grand Prix Masters. Dvoustopá vozidla byla v jeho životě přítomna odmalička – otec byl motoristický žurnalista a Fittipaldi sám původně pracoval jako technik u motokár. Brzy ale vyměnil oblek mechanika za závodní a usedl do kokpitu. Šampionem Formule 1 se Fittipaldi stal v letech 1972 a 1974. Vášeň pro rychlá auta Fittipaldimu vydržela, stále závodí a věnuje se brazilskému týmu v seriálu A1.

Fittipaldi je nyní v České republice s brazilským týmem, který se účastní seriálu A1 Grand Prix. Tuto neděli se totiž jede závod v Brně na Masarykově okruhu. „Vždy se rád vracím do Česka, mám tu opravdu hodně fanoušků. Doufám, že se sejdeme v Brně, závod bude opravdu velmi zajímavý, všichni mají stejná auta a závodí proti sobě státy, nikoli týmy.“

Fittipaldi se také vyjádřil k současné Formuli 1, kterou zmítá aféra průmyslové špionáže: „Jsem zklamaný z toho, co se událo mezi stájemi Ferrari a McLaren. Pro tento sport to rozhodně není dobré. Ale špionáž vždycky probíhala, vždy jsme sledovali, jaké má konkurence auto, fotili jsme si ho, přetahovali jsme si mechaniky. Ale do takové míry jako dnes to nikdy nedošlo.“

Fittipaldi přesto i nadále považuje Formuli 1 za skvělou soutěž: „Příští týden odlétám na brazilskou Grand Prix, poslední závod sezony, ve kterém se rozhodne o mistru světa. Utkají se tři jezdci, bude to tedy opravdu hodně napínavé.“

Seriál A1 GP je unikátní ve své vyrovnanosti a v důrazu na řidičské umění jezdců: každý tým má k dispozici totožné auto, takže se opravdu jedná hlavně o talent pilota. To je rozdíl oproti současné F1, kdy výsledek v závodě závisí na práci několika stovek lidí. „Jsou tam týmy, které mají mezi sebou velké rozdíly a nejde poznat, který pilot je skutečně nejlepší,“ říká Fittipaldi.

V Česku je velkým problémem nehodovost na silnicích a vysoký počet mrtvých. Fittipaldi vidí jako nejvážnější problém špatnou výchovu ohledně bezpečnosti provozu: „Velice důležité je, aby každá země vychovávala už malé děti o bezpečnosti v dopravě. Nejdříve je naučit, jak přecházet a chodit po silnici. Když stát začne připravovat lidi od dětství, budou v jiné situaci, až si budou dělat řidičské oprávnění. Např v USA mají mladí povoleno řídit auto už od šestnácti – s dohledem rodičů. To pomáhá. Stát by měl trvat na takovéto výchově, aby si člověk zvyknul na auto a na provoz.“

Vydáno pod