Ekologové vyhráli u soudu spor o tunel na dálnici D8

Ústí nad Labem - Pražský městský soud přiznal v pondělí odkladný účinek žalobě Dětí Země proti vydání stavebního povolení ministerstvem dopravy pro stavbu tunelu Prackovice na Litoměřicku na dálnici D8. Do dalšího rozhodnutí soudu není stavební povolení pravomocné a práce na stavbě tunelu v Českém středohoří se budou muset zastavit, informoval Miroslav Patrik z Dětí Země. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková uvedla, že tunel se zatím staví dál.

„Usnesení soudu o přiznání odkladného účinku je logickým důsledkem toho, že by se nemělo stávat, aby správní soudy řešily nějaký spor, když už by pominul jeho účel. To znamená když by stavba byla vysoce rozestavěna či dokonce dokončena,“ uvedl Patrik.

Podle Dětí Země nemá tunel Prackovice v současnosti žádné pravomocné stavební povolení, neboť jedno od ministerstva dopravy pro samotný tunel zrušil právě soud a druhé od stavebního úřadu v Lovosicích pro stavbu dvou kabelových přípojek v odvolacím řízení řeší už šest měsíců Krajský úřad Ústeckého kraje.

Podle Vápeníkové soud nezrušil stavební povolení, ale pouze rozhodnutí ministerstva dopravy. „Bude záležet na ministerstvu, jak s rozsudkem naloží. Dokud nedostaneme rozhodnutí od něho, máme platné stavební povolení a stavíme dál,“ uvedla.

Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač řekl, že rozhodnutí soudu přezkoumají právníci a ministerstvo se proti němu nejspíš nějak odvolá. Dodal, že rozhodnutí neznamená, že by se stavba dálnice zastavila, protože ji tvoří celá řada staveb a žaloby na ně soudy zamítají. „Stavba dálnice proto pokračuje,“ prohlásil.

Soud podle ekologů nyní také ještě zvažuje přiznání odkladného účinku u dvou dalších žalob Dětí Země, a to proti stavbě mostu Oparno a mostu Dobkovičky, které jsou také již rozestavěné. Krajský soud v Ústí nad Labem také řeší stížnost na údajně nezákonně vydané územní rozhodnutí pro tuto stavbu. Podmínky výběrového řízení na stavitele úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi napadla na podzim německá obchodní a průmyslová komora a organizace Transparency International. Úřad na ochranu hospodářské soutěže ale stížnost zamítl.

Poslední nedostavěný úsek dálnice D8 buduje od loňského listopadu konsorcium firem pod vedením společnosti Stavby silnic a železnic. Úsek je dlouhý 16,4 kilometru, na trase budou vybudovány tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Má stát asi 11,7 miliardy korun. ŘSD ho chce dokončit do konce roku 2010.