Nehodu vlaků pravděpodobně způsobila chyba signalizace

Moravany (Pardubicko) - Vyšetřovatelé včerejší nehody v železniční stanici Moravany, při které zemřel strojvedoucí a šest osob bylo lehce zraněno, pátrají po příčině havárie. Zatím je pravděpodobné, že náraz lokomotivy do osobního vlaku zavinila technická chyba zabezpečovacího zařízení, nedá se ale vyloučit ani pochybení obsluhy signalizace. Zavinění strojvedoucího nebylo prokázáno.

„V první fázi šetření se předpokládalo, že strojvedoucí lokomotivy projel vjezdové návěstidlo na červenou, to se nakonec ale rozborem zabezpečovacího zařízení nepotvrdilo. V tuto chvíli nemůžeme vyloučit selhání zabezpečovacího zařízení jako takového, ani vadnou obsluhu zařízení,“ oznámil mluvčí drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Možnou příčinou tragické nehody je i písek na kolejích. Kvůli němu zařízení pravděpodobně nerozpoznalo, že ve stanici stojí vlak. Výpravčí proto povolila vjezd lokomotivě, která do vlaku narazila. O možné příčině nehody informoval odborník na železniční dopravu a advokát Karel Baborák, který zastupuje zaměstnankyni Českých drah.

Expert si místo nehody osobně prohlédl. „V pondělí silně pršelo a není vyloučeno, že docházelo k prokluzu. Proto strojvedoucí osobního vlaku nebo někdo před ním pomocí zařízení, které je v lokomotivě, kolej vydatně zapískoval. To způsobilo, že kolej ztratila podle železničářské  terminologie takzvanou šuntovací schopnost,“ řekl Baborák. Jinak řečeno  zařízení nerozpoznalo, že na kolejích stále stojí vlak. Výpravčí, která byla v budově, neviděla, co se stalo. Podle Baboráka nemá ani povinnost to sledovat. A protože zařízení ukazovalo volnou kolej, mohla postavit vjezdové návěstidlo do polohy volno, uvedl. 

Mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar k možné příčině neštěstí pouze podotkl, že inspektoři případ řeší a nemá k němu další podrobnosti. Také si nevzpomíná, že by se podobný případ někdy v minulosti stal. Nechtěl ani předčasně spekulovat o tom, zda by se měly změnit bezpečnostní předpisy.

Správa železniční dopravní cesty tvrdí, že signalizace byla po srážce v pořádku. S jistotou se ale zatím nedá určit, zda během nehody na signalizaci svítila červená, nebo ne. „V tuto chvíli to stoprocentně říci nelze, vyšetřovatelé stahují archivy počítačových zařízení a pečlivě se zkoumá činnost v okamžiku nehody. Informace různých odborníků se liší, skutečně nechceme spekulovat,“ uvedla Anna Kodysová ze správy železniční dopravní cesty.

Výsledky vyšetřování budou drážní inspektoři znát nejdříve za 14 dní.