Další preferenční křižovatky jsou v Praze

Praha - Dopravní podnik hlavního města Prahy představil nový aktivní systém preference v tramvajové a autobusové síti. Na vybraných křižovatkách upřednostňuje jízdu tramvají a autobusů před individuální dopravou. Zařízení, které přednost umožňuje, je na dalších pěti tramvajových a 50 autobusových kříženích. Náklady byly asi šedesát milionů korun a na projekt přispěla Evropská unie.

Celkem má 350 autobusů a 32 tramvají přednost na 61 křižovatkách řízených semafory. Zařízení pracuje tak, že se 300 metrů před příjezdem autobusu na křižovatku může rozsvítit zelená. Pokud však autobus jede dřív, než mu stanoví jízdní řád, nějaký čas čeká.

Tramvaje v Praze projíždějí 209 křižovatek, nyní mají přednost na 113 z nich. Křižovatek, na nichž má přijíždějící vůz prakticky vždy zelenou, je 54. Na ostatních naskakuje signál „volno“ co možná nejdříve. V místech, kde se kříží tramvaje, má přednost vůz, který přijel nejdříve, případně ten, který má největší zpoždění, uvedl dopravní ředitel DP Petr Blažek.

Přednost prostředků hromadné dopravy podle Blažka zajišťuje lepší plynulost provozu i méně exhalací u autobusů a úsporu elektřiny u tramvají.

Starší zařízení pro přednost pro tramvaje fungují v podstatě mechanicky. Když se vůz blíží do křižovatky, sepne se kontakt a tramvaj má zelenou. Může tedy jet dříve, než stanoví jízdní řád. Nynější moderní systémy založené na rádiovém signálu už vyhodnocují i jízdní řád a mohou tramvaj nebo autobus zdržet, nebo vozy pustit hned.

Dalšími prvky pro přednost tramvají jsou oddělovací pásy kolejí od vozovky, kterých je v metropoli celkem devět kilometrů. Vyhrazených pruhů pro autobusy je asi sedm kilometrů. Podle zástupců dopravního podniku mnohdy stačí, aby byl pruh dlouhý jen několik desítek metrů v místě, na kterém se tvoří zácpy.