Na Pátou Avenue v New Yorku se možná vrátí patrové autobusy

New York - Na newyorský Manhattanu se po dvaceti letech možná vrátí patrové autobusy. Do konce letošního roku začne by mohl dopravní podnik MTA začít se zkušebním provozem. Jezdit by měly po nejvýstavnějších městských třídách Madison a Pátá Avenue.

Do vozů s kabinami nad sebou se vejde více sedících cestujících než do prodloužených autobusů, které se na těchto linkách používají nyní. Kromě toho údajně nepotřebují tolik údržby, kterou si žádá kloubový mechanismus s „harmonikou“ u současných typů.

„Zpět do budoucnosti - alespoň v podmínkách produktivity,“ řekl před radou MTA šéf podniku Howard Roberts, když projekt s „double-deckery“ nedávno představoval.

Patrové autobusy, s uzavřenou kabinou i velmi populární otevřené, patřily k newyorské hromadné dopravě od prvních desetiletí minulého století. Jejich provoz město zastavilo v roce 1953. Po více než 20 letech se na Pátou Avenue vrátilo osm v té době moderních typů dovezených z Británie, ale kvůli častým poruchám tento program v roce 1978 skončil.

Po newyorských ulicích jezdí patrové autobusy i nyní na okružních trasách pro turisty. Tento argument zmiňují jejich zastánci v souboji se skeptiky, kteří mají obavy, že by se vysoké vozy nemusely všude vejít. Jediným problémem snad je, že kvůli bezpečnosti bude asi třeba prořezat stromy v některých částech tras, aby jejich větve nebránily v cestě. Takový krok by prý mohl rozhněvat ochránce přírody.

Někteří členové rady MTA mají rovněž obavy, aby se kvůli větší kapacitě patrových autobusů nesnížil počet vozů na linkách, jako se to stalo, když podnik přišel s kloubovými typy. „Pokud to znamená omezení služeb, pak to není tak skvělé,“ namítl člen rady Andrew Albert.

Newyorčané vzpomínají na patrové autobusy s nostalgií. „V dobách, kdy byly peníze důležité, jste mohli nahoře v autobuse strávit za letního večera krásné rande,“ vybavuje se pětadevadesátiletému Williamu Romanovi, který přijel do New Yorku ve 30. letech jako student a o tři desetiletí později se stal prvním předsedou rady MTA. Největší zájem byl o přední sedadla na horní palubě. „Byl to nádherný pohled na celou avenue,“ dodal.

Za podobné zážitky neváhali cestující tenkrát platit dvojnásobné jízdné. Zatímco ostatní linky stály pět centů, ta po Páté přišla na deset. Dnes je v New Yorku jednotné jízdné dva dolary (32 korun).

Město je v úvahách o patrových autobusech zatím na začátku. O dodávkách vozů jedná s několika výrobci. Rozhodující bude nejen cena, ale i provozní náklady a záruční podmínky, uvedli představitelé MTA.

Na romantičtější autobusy s otevřenou střechou se ale Newyorčané těšit nemohou. Město má v plánu jen uzavřené typy.