Podle expertů mohou obří kamiony ničit silnice méně než běžná auta

Praha - Menší hrozbou pro české silnice než současná nákladní auta mohou být obří kamiony, které mají mezi Rokycany a Mladou Boleslaví vozit textilie do automobilky Škoda Auto. Shodli se na tom dopravní experti oslovení ČTK. Vzhledem k většímu počtu náprav lze totiž náklad více rozložit, aby tolik neničil vozovku. Provoz takzvaných silničních vlaků by podle odborníků neměl působit větší problémy. Masivnější zavádění "superkamionů" však v Česku nedoporučují.

Podobné přepravní kolosy jezdí například v USA či Austrálii. Více než 25 metrů dlouhé kamiony budou nyní řidiči vídat na dálnici D5, na pražské Jižní spojce a mladoboleslavské silnici R10. Škoda Auto dostala na jejich provoz po vyhrazené trase od ministerstva dopravy výjimku. Úřady jí vyhověly zejména proto, že se automobilka zaručila, že hmotnost kolosů nepřesáhne 48 tun, což je největší povolená tonáž na českých silnicích. Podle automobilky však nebudou stanovený limit překračovat. Vozit mají totiž pouze textilie a výplně podlahy a sedaček, tedy lehký materiál.

Podle bývalého ředitele středočeské dopravní policie Stanislava Humla není v souvislosti se silničními vlaky důvod k větším obavám. „Pro ničení silnic je důležitý tlak na nápravu. Pokud má auto více náprav a rozdělí se ta váha na několik bodů, tak to silnici nepoškodí. To je stejné, jako kdyby jela dvě nákladní auta za sebou,“ řekl Huml.

Podobný názor má i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. „To poškození by nemělo být vyšší než u normálních kamionů, dokonce nižší,“ uvedl s poukazem na informace, že vozidla by měla mít kolem osmi náprav. Z toho vyvozuje, že nápravové tlaky budou dokonce o něco nižší než u normálních kamionů.

Provoz silničních vlaků z Rokycan do Mladé Boleslavi by ale považoval za výjimečný případ a zavádění dalších tras by nedoporučoval. „Nemyslím si, že by to v České republice měl být trend. Znám to z USA, znám to z jiných států světa, kde tato vozidla mají na šestiproudých silnicích dálnicového typu dokonce vyhrazený pruh. Řidiči se tam ale chovají velmi ohleduplně. U nás k tomu ty podmínky prostě nejsou,“ soudí Moos.

Podotkl, že jde o delší vozidla, předjíždění je tak komplikovanější a nebezpečnější. Totéž připustil i Huml. „Délka by mohla dělat problém. Naši řidiči jsou při předjíždění zvyklí, že nákladní auto má určitou délku,“ upozornil na možná úskalí.