Motorek na českých silnicích přibývá

Praha - S motorkami však přibývá i počet jejich nehod. Silné motorky nabízejí dostupné výkony srovnatelné s těmi nejsilnějšími auty - ale za zlomek jejich ceny. Stroj z druhé ruky jde koupit i za 12 tisíc, nový pak zhruba za 150 tisíc. Není tedy divu, že motorky zažívají boom. Už nejsou jen dopravní prostředek, ale nástroj k zábavě. Jejich prodeje se za poslední 3 roky ztrojnásobily a letos v růstu pokračují. S jednou výjimkou - zatímco v minulých letech převažovaly nové stroje, letos je to obráceně.

Pokud by růst poptávky vyloženě starých motocyklů měl podobný průběh, jako tomu bylo u automobilů, podle tajemníka Sdružení dovozců automobilů Pavla Tunkla to není dobrá situace. Nejvíc jdou na odbyt nejmenší a pak ty nejsilnější motorky. U poloviny prodaných strojů to ale nejde určit, většinou pocházejí od neoficiálních dovozců. Odborníci říkají, že důležitější je to, kdo takové motorky řídí.

„Mezi rizikové skupiny patří v první řadě nezkušení mladí, protože ti ještě touží užít si rychlost, cítit ten výkon okamžitě, a pak i starší řidiči, kteří nemají tolik zkušeností s řízením motocyklu a to se pak v krizové situaci může projevit,“ objasnil redaktor magazínu Motocykl Ladislav Dvořáček. Řídit motorku je mnohem složitější než řídit auto. A podle odborníků je problém, že většina motorkářů přecení své schopnosti. Svou roli ale hraje i výchova - podle mnohých nedostatečná.

Instruktor bezpečné jízdy Ladislav Kohoutek naznačil, že někteří z instruktorů, kteří jsou školeni pro autoškolu, nemají základní kvalifikaci a zkušenosti s provozem na motorkách. Karel Hanzelka z ministerstva dopravy by však nevinil jen autoškoly. Potvrdil ale, že řada z nich nepracuje tak, jak má. To, jak jsou řidiči motorek připraveni, často vídají i v jednom z center bezpečné jízdy. „Klient přijde se silnou motorkou, chce jezdit rychle a přitom neumí na motorce udržet stabilitu, nemá informace o tom, jak koukat, jak držet řídítka a tak dále a tak dále,“ uzavřel Ladislav Kohoutek.

Odborníci se ale shodují - počet těch, kteří by neměli sedat za řídítka, je stejný jako těch, co by do ruky neměli dostat volant auta. Jen následky havárie motorky jsou mnohem tragičtější - nechrání je ani plechy auta, ani airbagy. I když první airbag už do motorky dorazil. Zatím ale jen u jednoho modelu.