Řidiči meziměstských autobusů dostanou více peněz za čekání

Praha - Řidiči meziměstských autobusů zřejmě od příštího roku dostanou více peněz za čekání na konečné. S dopravními odboráři se na tom dnes dohodl ministr dopravy Aleš Řebíček. Dohodu musí svým nařízením ještě schválit vláda. Do té doby trvá stávková pohotovost, kterou odbory vyhlásily koncem dubna.

Řidiči dostanou přidáno postupně ve dvou krocích. Od 1. ledna 2009 budou dostávat za hodinu čekání na konečné 25 korun, o rok později se odměna zvýší na 50 korun. „Pro některé to bude výrazný nárůst,“ řekl předseda Odborového svazu dopravy (OSD) Luboš Pomajbík. Jak dodal Řebíček, částka by se mohla valorizovat podle inflace.

Podle nynější úpravy se čekání na konečné počítá jako pohotovost, za kterou řidičům náleží deset procent mzdy. „To v některých případech nedělá ani deset korun, navíc některé firmy to neplatí vůbec,“ uvedl Pomajbík, který dohodu s ministrem označil za přijatelný kompromis.

Schůdnou cestou je „čekání mezi spoji“

Problémy řidičů by měla vyřešit novinka v českém právním řádu, kterou Pomajbík nazval „čekání mezi spoji“. Čekací doba tak nebude brána jako pohotovost, nebude se ale ani počítat do fondu pracovní doby. Podobné „čekání mezi spoji“ mají například v Rakousku, Německu nebo Francii.

Naopak třeba ve Švédsku se čekání počítá do pracovní doby. V ČR to ale podle Pomajbíka nelze zavést z důvodu nedostatku řidičů. Pokud by se čekání počítalo do pracovní doby, řidiči by hromadně překračovali limit pro přesčasy, který činí 416 hodin za rok.

Na situaci řidičů meziměstských autobusů upozornily odbory koncem dubna, kdy za splnění svých požadavků pohrozily stávkou v dopravě. Čekací doby se údajně kvůli rušení spojů neustále prodlužují a řidiči, ačkoliv neřídí, nesmí opustit pracoviště, tedy autobus či zastávku. „Ti řidiči kolikrát čekají tři hodiny někde v polích, než mohou vyjet,“ řekl nedávno Pomajbík.