Spojení Brno Vídeň povede přes Mikulov, kamiony pojedou na Břeclav

Brno/Praha - Vláda dnes rozhodla o tom, že rychlostní silnice spojující Brno s Vídní povede přes Mikulov. Rozhodla tak dlouholetý spor ministerstva dopravy, Jihomoravského kraje a ekologů. Na tiskové konferenci to potvrdil premiér Mirek Topolánek. Strana zelených zároveň prosadila využití dálnice D2 z Brna do Břeclavi a výstavbu přípojky na hranice s Rakouskem.

„Primárně jde o to, že vláda uložila panu ministrovi, aby připravil a uzavřel mezinárodní smlouvu o propojovacím bodě R52 Mikulov,“ řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Mnohem vzdálenější prý je propojení Břeclavi a Poštorné s rakouským Reintalem. „Na rakouské straně je to ve výhledu, stejně jako na naší straně. Co bude dříve, je Mikulov,“ řekl Hodač. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je trasa přes Mikulov logická. „My to vítáme, ta trasa je nejdál z hlediska územního plánování a počítá s ní i rakouská strana,“ uvedl Hanzelka.

Zelení a ekologické organizace se v celém sporu stavěli proti mikulovské trase. Strana zelených tak prosadila také využití dálnice D2 z Brna do Břeclavi a výstavbu přípojky na hranice s Rakouskem. „Dostavba tohoto úseku nabídne tranzitním kamionům z Polska kratší trasu do Vídně,“ řekl dnes Martin Ander ze Strany zelených. Podle Andera i Hodače je však třeba břeclavské propojení vyjednat s Rakušany. „Než jdete na hranice, na nápojný bod, tak musíte mít mezinárodní smlouvu,“ řekl Hodač.

„Mrzí mne, že se nám nepodařilo přesvědčit naše koaliční partnery, že rozhodnutí spojit Brno s Vídní trasou přes Mikulov je pro Českou republiku ekonomicky i ekologicky méně výhodné než trasa na přes Břeclav. Vítám však dohodu o prodloužení R55, neboť ta umožní odlehčit Brnu od tranzitních kamionů z Polska a ochránit cennou část Lednicko-valtického areálu v okolí Valtic,“ uvedl dnes v tiskové zprávě ministr školství a poslanec za jihomoravskou Stranu zelených Ondřej Liška.

Dohodu však odsoudila nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS), která mikulovskou trasu dlouhodobě kritizuje a prosazuje pouze směr přes Břeclav. Stavbu obou tras považuje za nesmyslnou. „Vláda otevírá prostor k tomu, aby namísto jedné vznikly hned dvě drahé a z hlediska dopravního spojení neopodstatněné stavby,“ uvedla organizace v tiskové zprávě.

Silnice R52 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jihu Moravy, mezi ministerstvem dopravy a ekology se o ni vedou dlouhodobé spory. Obě strany tvrdí, že jejich řešení je ekologicky příznivější.

Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh. Ekologům se nelíbí, že trasa protíná vodní dílo Nové Mlýny a těsně míjí Chráněnou krajinnou oblast Pálava u Mikulova. Moravská část silnice by měla stát asi deset miliard korun.