V Česku je šedesát procent vysoce rizikových silnic

Praha - V Česku je 60 procent vysoce rizikových komunikací. Nejrizikovější jsou přitom silnice prvních tříd, nejbezpečnější jsou naopak víceproudé komunikace. Silnice jsou zakresleny v takzvané Rizikové mapě České republiky. Ta posuzuje bezpečnost silnic v Česku. Ve čtvrtek ji představil Ústřední automotoklub. Informovaly o ní také deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny. Při zpracování mapy se porovnával počet tragických dopravních nehod a hustota provozu.

Dálnice díky tomu z šetření vyšly jako méně rizikové - sice na nich dochází k řadě havárií, ale v porovnání s počtem aut, které tudy projedou, není počet nehod tak vysoký jako v případě silnic první třídy.

Brněnský úsek dálnice D1, kterou motoristé nemají příliš v lásce, se tak překvapivě dostal mezi nejbezpečnější komunikace v ČR.

Statistiky, na nichž je mapa založena, pocházejí z let 2003 až 2005. „V současné době se připravuje nová mapa, která bude vycházet ze statistických údajů let 2005 až 2007,“ doplnil mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.

Nákres označuje černou barvou silnice, které pro řidiče představují vysoké riziko, a červenou barvou komunikace se středně vysokým nebezpečím. Oranžová a žlutá značí riziko nižší, zelená barva upozorňuje na bezpečné silnice. Na mapě opticky převládá černá a červená, zato zelená téměř není vidět. Z přehledu vychází nejhůře Ústecký a Plzeňský kraj, naopak relativně bezpečno je podle mapy v Jihomoravském regionu.

Mapa prozrazuje, že mezi vysoce nebezpečné komunikace patří řada silnic směřujících z hraničních přechodů do nitra republiky. Jde například o silnice z Vojtanova, Aše, Folmavy, Božího Daru, Habartic nebo Hodonína. Rovněž silnice od hranic u Dolního Dvořiště do Kaplice až k Netřebicím. Právě na této komunikaci se v roce 2003 u Nažidel stala tragická nehoda autobusu.

Motoristé by si dále měli dávat pozor například v úseku Kladno - Lidice a Mělník - Slaný, mezi Veselím nad Lužnicí a Třeboní a při jízdě na trase Teplice - Děčín - Nový Bor. Riziková je také cesta z Liberce do Jablonce nad Nisou, z Trutnova do Náchoda, ze Svitav směrem na Brno, z Přerova na Olomouc, z Frýdku-Místku do Českého Těšína či úsek silnice mezi Brnem a Kyjovem.

Mluvčí Kuchálik upozornil, že kromě aktualizované mapy se v rámci evropského programu hodnocení silnic EuroRAP chystá také hodnocení jednotlivých dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy pomocí hvězdiček. Ty budou mít obdobný význam jako hvězdičky u hotelů - více hvězd znamená vyšší kvalitu. O počtu hvězdiček bude rozhodovat faktický stav jednotlivých komunikací z hlediska jejich bezpečnosti. Posuzovat se bude například přítomnost nebo naopak absence odbočovacích pruhů, svodidel, sloupů či stromů v bezprostřední blízkosti komunikace nebo charakter příkopů podél silnice.