Z pražské Florence začaly jezdit první autobusy

Praha - Rozmach autobusové dopravy přišel v Československu až po druhé světové válce. Na rozdíl od železnice, která měla nádraží prakticky v každém městě, ale autobusové spoje v té době podobný komfort nenabízely. Situace se začala měnit ve 40. letech, kdy se i do přepravy po silnici výrazně zapojily Československé státní dráhy (ČSD). Díky nim vyrostlo na místě uhelného skladiště Masarykova nádraží na pražské Florenci autobusové nádraží, které první cestující odbavilo před 61 lety, 17. června 1948.

Cestující nastupovali do autobusů z chodníku 

Vybavení tehdejšího nového nádraží bylo zpočátku velmi skromné. Cestující nastupovali do autobusu některé z 26 linek přímo z chodníku, jak ale psal dobový tisk, „jednotlivé odjezdy vozů ohlašoval místní rozhlas“. Rok po otevření se nádraží, umístěné přímo v centru Prahy nedaleko důležitých vlakových uzlů a tramvaje, konečně dočkalo vlastní budovy. Nádraží na Florenci bylo zpočátku jen jedním z mnoha, kvůli silnému provozu se z něj ale od roku 1953 stalo Ústřední autobusové nádraží, přestože jeho spojení zejména se západním okrajem Prahy nebylo příliš dobré.

Florenc je stále důležitým autobusovým uzlem  

Roli důležitého autobusového uzlu hlavního města hraje Florenc dodnes, ačkoli postupem času vyrostla na okrajích města u stanic metra řada nových nádraží. Ta ale slouží převážně vnitrostátní dopravě, zatímco na Florenc dodnes zajíždějí hlavně dálkové a mezinárodní linky. Nádraží se navíc během let stala velkou přítěží jeho původní výhoda - umístění v centru. Situace se výrazně zhoršila po roce 1990, kdy zhoustla automobilová doprava, která komplikuje i příjezdy a odjezdy zhruba 300 linek, které denně zajíždějí na Florenc.

Na Florenci je nová odbavovací hala

Cestující, kteří využívají autobusové nádraží v Praze na Florenci, se 17. června dočkali nové, moderní odbavovací haly. ČSAD Praha holding stavbu zahájil loni. Počítal, že nová budova bude i se zařízením stát asi 70 milionů korun. Stavbě musely ustoupit stánky s občerstvením a textilem. Hala je klimatizovaná a hlídá ji bezpečnostní kamerový systém.

Stávající budova, v jejímž přízemí pod úrovní plochy pro autobusy a cestující jsou nyní pokladny a toalety, zůstane zachována jako zázemí pro autobusové nádraží. „Předpokládáme, že nezůstane ve stejném stavu jako dnes,“ podotkl ředitel divize dopravy firmy Jiří Roubíček.

Za 60 let bylo na Florenci odbaveno 375 milionů cestujících 

O plánech na novou odbavovací halu informovala firma veřejnost přesně v den 60. výročí otevření původní autobusového nádraží na Florenci. Za 60 let provozu bylo na nádraží podle ČSAD Praha holding odbaveno odhadem přes 12 milionů spojů, což představuje zhruba 375 milionů cestujících. V devadesátých letech odbavila Florenc 400 000 spojů. V posledních letech se dopravní provoz ustálil na polovině.