Nový systém Opelu sám upozorňuje na dopravní značky

Berlín - Nový kamerový a počítačový systém Opel Eye, který vyvinula německá automobilka Opel, by měl zvýšit bezpečnost silničního provozu. Systém údajně dokáže číst dopravní značky oznamující například rychlostní limity, na něž pak upozorní. Kromě toho "Opelovo oko" dohlíží na dodržování jízdní stopy. Firma jej bude jako součást nadstandardního vybavení od podzimu montovat do modelů Insignia.

Základem systému je kamera s vysokým rozlišením, která není větší než mobilní telefon a zaměřuje se na kulaté dopravní značky, které dokáže při dobré viditelnosti rozpoznat na 100 metrů. Když nějakou najde, dokáže přečíst i číslo upozorňující na omezení rychlosti nebo symbol zákazu předjíždění.

Řidiči by díky systému měli mít neustálý přehled o tom, jak mají jet, i když příslušnou značku přehlédnou. Kamera dokáže během sekundy pořídit 30 snímků, které porovnává se vzorovými obrázky uloženými v její paměti. Pokud najde shodnou značku, rozbliká se příslušná kontrolka na přístrojové desce. Kromě toho je součástí nového systému takzvaný „asistent vychýlení z jízdního pruhu“. Gongem a blikáním kontrolky upozorňuje kamerová technologie řidiče na neúmyslné přejetí některé z postranních čar.

Německá automobilka těží z toho, že na základě příslušné konvence z roku 1968 je systém dopravního značení v mnoha zemích prakticky totožný. Opel Eye by tak měl být funkční v 80 zemích. „Vidoucí auto, které řidiče varuje před možnými riziky, je jen prvním krokem v naší strategii předcházení nehodám,“ řekl podle deníku Die Welt šéf Opelu Hans Demant.

Opel Eye se má na trhu objevit na podzim tohoto roku. Zatím bude dodáván jen do Insignií, které ve střední třídě konkurují například Škodě Superb, a bude se za něj platit navíc. V budoucnu se mají „oka“ prodávat i v jiných modelech automobilky se sídlem v západoněmeckém Rüsselsheimu.

Firma, která je součástí skupiny General Motors, přitom údajně pracuje na další technologii, díky níž mezi sebou budou automobily „komunikovat“. Například upozorní na předjíždějící vůz, pokud se nachází v takzvaném mrtvém úhlu.