Liška chce zpřístupnit vzdělávání sociálně znevýhodněným dětem

Praha - Ministr školství Ondřej Liška dnes představil kroky, kterými chce jeho úřad bojovat proti segregaci ve školství. Plánuje rozšířit možnosti návštěvy přípravných ročníků základních škol z jednoho roku na dva, chce zjednodušit i přechod žáků ze základních škol na střední. Navrhovaná opatření by měla pomoci sociálně znevýhodněným dětem dosáhnout vyššího vzdělání a lépe se pak uplatnit v životě.

„Někteří Romové jsou postiženi sociálním vyloučením už v okamžiku, když přicházejí na svět,“ řekl ve vysílání ČT24 náměstek ministra školství Dušan Lužný.

Romské děti jsou posílány do praktických škol automaticky

Existence bývalých zvláštních (dnes praktických) škol je podle Lužného problematická. Tyto školy pracují podle rámcového vzdělávání pro základní školy s dodatkem pro děti s lehkým mentálním postižením. Než děti nastoupí do tohoto typu studia, musí projít procesem, jehož součástí je diagnostika. „Jsme přesvědčeni, že už při této diagnostice dochází k nespravedlivému nasměrování romských dětí do tohoto typu škol,“ uvedl Lužný.

Přesný počet romských dětí navštěvujících praktické základní školy není známý. Ministerstvo proto do konce do konce roku zadá tři výzkumy, které to mají zjistit.

Kromě sociálních faktorů mají na segregaci ve školství vliv i faktory rodinné. Mnoho romských dětí se do praktických škol dostává tak, že je tam rodiče přímo pošlou. Nevyužijí možnosti, že jejich potomci automaticky nepatří do praktické školy. „Většina dětí pochází z rodin, kde i rodiče chodili do zvláštních škol. Rodiče si neuvědomují, že kladou překážky pro lepší budoucnost svých dětí,“ zdůvodnil předseda sdružení Dženo Ivan Veselý. 

Integraci má pomoct projekt Férová škola

Liga lidských práv vytvořila projekt certifikace základních škol Férová škola, který se snaží o integraci znevýhodněných dětí. „Integrace je věcí dobré vůle, srdce na správném místě a peněz. Žádný certifikát na to není zapotřebí. Integrovat by měly všechny školy podle svých možností,“ říká ředitelka pražské Základní školy Emy Destinové Ludmila Fišerová.

„Našim cílem je, aby každá škola byla férová, ale ten stav dnes není. Rádi bychom finančně podpořili aktivity, které se osvědčily. Jednou z nich jsou asistenti pedagoga, kteří pracují s žáky ve třídách,“ informoval o záměru ministerstva školství Lužný.

Romové chystají speciální kampaň, během které se budou snažit oslovit širokou veřejnost v Česku. „Problematika romského vzdělávání, rasismu a předsudků je tak široká, že pouhé zaměření na romské rodiny by nebylo dostatečné. Musíme přesvědčit rodiny i pedagogy, že se investice do romského vzdělávání vyplatí,“ uzavřel Veselý.

  • Romská dívka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/286/28575.jpg
  • Předseda sdružení Dženo Ivan Veselý autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/286/28574.jpg
Vydáno pod