Podle pražského magistrátu je novela silničního zákona neuvážená a nebezpečná

Praha - Praha nesouhlasí s novelou silničního zákona, která obecní a městské policii bere možnost měřit rychlost na silnicích. Rozhodnutí sněmovny považuje magistrát za nekoncepční, neuvážené a ohrožující účastníky silničního provozu. Novinářům to řekl náměstek pražského primátora Rudolf Blažek (ODS).

Magistrát se podle něj obrátí na senátory a požádá je, aby novelu vrátili do Poslanecké sněmovny. „Nedovedu si představit, že to Senátem projde,“ uvedl Blažek, který až na tento sporný bod považuje novelu za velmi kvalitní.

Zrušení měření rychlostí městskou policií schválila sněmovna na návrh poslance ODS Jana Klase proti vůli ministra vnitra Ivana Langra (ODS). Návrh podpořila většina sociálních demokratů a komunistů, ale také osm poslanců ODS včetně ministra dopravy Aleše Řebíčka. V Senátu má ODS stejně jako v pražském zastupitelstvu nadpoloviční většinu.

Poslanci zároveň zakázali, aby rychlost vozidel měřily soukromé firmy. Toto oprávnění by tak v budoucnu měla pouze Policie České republiky. Návrh ještě posoudí Senát a prezident.

Blažek kritizuje to, že novela byla schválena v rozporu s předkladem vlády a že nebyla prodiskutována ani s Prahou ani například se Svazem měst a obcí. Podle bezpečnostního experta ČSSD Jeronýma Tejce obce a městská policie výrazně zneužívaly tohoto institutu a měřily tam, kde měly možnost vybrat více peněz do městského rozpočtu. „Je to nesmysl, pan Tejc neví, o čem mluví,“ reagoval Blažek. Navíc podle něj pokud někdo jede podle předpisů, nemůže mít s radarem problém.

Podle Blažka se od roku 2007, kdy městská police měří, jak rychle řidiči jedou, snížil počet úmrtí na silnicích. Snižuje se podle něj také počet aut, která jezdí metropolí nepřiměřenou rychlostí.

Pokud senátoři návrh schválí, nezbyde Praze nic jiného než měřicí zařízení prodat. Upozornil také, že policisté na měření nejspíš nebudou mít dost lidí. „V Praze chybí 1000 policistů, jsem zvědavý, kdo to bude dělat,“ dodal Blažek. Navíc pokud na ulicích budou měřicí zařízení, ale nebude tam stát policista, který by přestupky okamžitě řešil, bude efekt minimálně poloviční.

Pražští strážníci měří rychlost na 17 místech metropole, dalších 17 radarů je v označených vozidlech městské policie. Používají také šest laserových přenosných radarů. Město investovalo 50 milionů korun do pevných a 15 milionů korun do mobilních měřičů, údržba ročně vyžaduje dalších až deset milionů korun.

Podle ředitele pražských strážníků Vladimíra Kotrouše strážníci od 1. července minulého roku vybrali 35,5 milionu korun na pokutách z přestupků zjištěných mobilními zařízeními. Podle Kotrouše je ale spíše než vybraná částka důležité to, že postih má okamžitý výchovný efekt.

Vydáno pod