Ústecko - Až u soudu ve Štrasburku může skončit dva roky stará krize kolem autobusů na Ústecku. Krajský úřad podle Evropské komise nepostupoval správně, když hledal nové přepravce pro regionální dopravu.
Ústecký spor kolem autobusů získal evropský rozměr
Na Ústecku v roce 2006 vrcholila dopravní krize a krajský úřad vypověděl smlouvu Dopravnímu podniku Ústeckého kraje. Na základě koncesního řízení nahradil úřad téměř monopolního dopravce dvanácti jinými firmami. To se však Evropské komisi nelíbí - kraj prý měl vypsat veřejnou soutěž. V případě koncese totiž může firma službu provozovat, ale bere na sebe i hospodářská rizika. Jízdným by však dopravci náklady nepokryl, tak dostávají většinu peněz od kraje.
Platby kraje eliminují hospodářské riziko. Z toho tedy vyplývá, že smlouvu nelze považovat za koncesi, nýbrž za veřejnou zakázku - tak zní prohlášení Evropské komise. „My jsme při rozhodování o koncesích autobusovým dopravcům vycházeli z nálezů Evropského soudu a také z dosavadních vyjádření ÚOHS,“ nechal se slyšet František Janačík z tiskového odboru Krajského úřadu Ústeckého kraje.
České úřady teď mají dva měsíce na to, aby komisi na kritiku odpověděly. V krajním případě se komise může obrátit na Evropský soudní dvůr ve Štrasburku. František Jančík sdělil, že v tuto chvíli čeká na odůvodnění a podle toho bude volen další postup. Dopravní podnik má ale i další problémy - s krajským úřadem vede několik soudních sporů. Za změny v dopravě opozice kritizuje vedení kraje. Úřad ale trvá na svém - výpověď Dopravnímu podniku byla správným řešením. To potvrdil i František Janačík.
S novými dopravci kraj uzavřel smlouvy až do roku 2014. Jen letos jim za prokazatelné ztráty zaplatí 336 miliónů korun.