Dráhy chtějí od prosince zrychlit spojení Praha - Kladno

Praha - Od prosince by mohlo být vlakové spojení mezi Prahou a Kladnem rychlejší. České dráhy plánují zavedení takzvané taktové dopravy, kdy by mezi oběma městy jezdil rychlý spoj každou hodinu vždy ve stejnou minutu. Se stejnou frekvencí by jezdily také osobní vlaky. Oznámil to dne mluvčí drah Ondřej Kubala.

Změnami ovšem musí odsouhlasit město Praha, Středočeský kraj a ministerstvo dopravy, které železniční dopravu v rámci objednávky veřejné služby dotují. Podle zástupce organizátora pražské veřejné dopravy ROPID Jiřího Prokela by železnice nabyla na důležitosti jako „páteřní dopravní systém v regionu“.

Náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Karel Vyšehradský řekl, že kraj v současnosti záměr Českých drah analyzuje. „Musíme to zhodnotit. Samozřejmě to bude znamenat zlepšení, otázkou je, kolik to bude stát,“ uvedl.

Navrhované změny souvisejí s chystaným obnovením zašlé slávy trati Praha - Kladno - Rakovník. Kromě rychlých spojů z metropole do Kladna chtějí dráhy zvýšit frekvenci rychlíků Praha - Rakovník, které by od prosince mohly jezdit v dvouhodinovém taktu. Na trasu hodlá firma nasadit zcela nové motorové vlaky.

Většinu osobních vlaků by vozily jednotky Regionova, což jsou modernizované staré „motoráky“, pro rychlíky chtějí dráhy nakoupit úplně nové vozy. Nejčastěji se hovoří o jednotkách Desiro od firmy Siemens. Žádný tendr však podnik dosud nevypsal. „Zatím je to jen úvaha, záleží na objednatelích,“ řekl Kubala.

To je důvod, proč dráhy o novinkách většinou hovoří v podmiňovacím způsobu. Osobní a spěšné vlaky totiž dotuje město Praha a Středočeský kraj, rychlíky pak ministerstvo dopravy. Vyšší náklady by byly spojeny především s novými soupravami, které mají větší odpisy.

Současné železniční spojení Praha - Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna do Prahy denně dojíždí za prací 24.000 lidí, spojení přitom většinou zajišťují osobní vlaky, které jedou 30kilometrovou trasu téměř hodinu. Situaci by měla zlepšit chystaná rychlodráha z centra Prahy přes letiště v Ruzyni do Kladna, po které by se mohli první cestující svézt koncem roku 2013.