Dráhy prodávají stále více jízdenek na internetu

Praha - Zákazníci Českých drah kupují stále více jízdenek na internetu. Za letošní pololetí se internetových jízdenek prodalo 170.000, což je zhruba třikrát tolik, než loni za stejné období. Dráhy to oznámily v tiskové zprávě. Internetu jako prodejního kanálu využívají čím dál častěji také autobusoví dopravci.

Dráhy nabízejí na síti jízdenky na zhruba 500 spojů denně v kategorii rychlíků, expresů, InterCity, EuroCity a SuperCity pendolino. Většinu prodaných jízdenek tvoří takzvané eLišky, což jsou zlevněné jízdenky mezi dvěma libovolnými krajskými městy. Následují jízdenky a rezervace na pendolina.

Dráhy využívají internet také k nabídce levných jízdenek do zahraničí. Jde o obdobu letenek u nízkonákladových aerolinií, kde je internetový prodej běžný již několik let. Elektronický obchod ČD funguje od prosince roku 2005; tenkrát však v nabídce byla pouze pendolina.

Internetu využívají také autobusoví dopravci. Například společnost Asiana zřídila nedávno portál megabus.cz, kde mohou autobusové firmy nabízet své jízdenky. Zájem o ně údajně roste. „Pro naši společnost se jedná o doplňkový způsob předprodeje jízdenek,“ řekl při vstupu na portál ředitel společnosti Tourbus Zdeněk Suchan.

Přes rostoucí oblíbenost internetu mají železniční i autobusoví dopravci ve srovnání s leteckými společnostmi co dohánět. Především nízkonákladové společnosti prodávají přes internet v podstatě všechny letenky. U drah, které ročně přepraví zhruba 180 milionů cestujících, představuje internetový prodej zatím jen zlomek.