Armáda chce vyměnit nepotřebné bitevníky za transportní letouny CASA

Praha - Česko se konečně začne zbavovat nepotřebných bitevníků L159, kterých má přes sedmdesát. Sedmačtyřicet z nich přitom zbytečně stojí v hangárech. Vláda totiž minulý týden v utajeném režimu rozhodla o tom, že pět bitevníků vymění za čtyři transportní letouny CASA od koncernu EADS. Daňové poplatníky přijde obchod na více než dvě miliardy korun, které Česko jako rozdíl mezi cenami letadel doplatí.

Nákup letounů CASA obhajuje mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek: „Jsou to klíčové stroje pro zásobování našich kontingentů v Afgánistánu nebo v Kosovu. Jsou to zároveň stroje, které můžou evakuovat české občany z nějakých rizikových oblastí nebo můžou pomáhat i na území České republiky v případě nějakých katastrof.“

Letouny CASA se dříve armádním činitelům nelíbily 

Dříve ale proti nákupu stejných letounů protestovali nejvyšší armádní přestavitelé. Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek například v dopise ministerstvu obrany uvedl: „Nesplňuje požadavky specifikované armádou, a to zejména v požadované přepravní kapacitě a doletu.“

Plně naložená CASA má dolet jen 1500 kilometrů. Vejde se do ní 24 raněných, zatímco armáda požadovala 30 míst. Převážila ale hlavní motivace, a tou je spojení nákupu transportních letadel s řešením problému nevyužitých bitevníků L159.

Nové letouny mají nahradit zastaralé Antonovy, které už v české armádě pomalu dosluhují. Jsou poruchové, jejich provoz je drahý a kvůli hluku nesmějí přistávat na některých evropských letištích.

Konkurenční společnost Alenia protestuje 

Kvůli kontraktu ale Česku hrozí potíže na mezinárodní scéně. Italská společnost Alenia, která vyrábí konkurenční letoun Spartan, si totiž stěžuje u Evropské komise a českého antimonopolního úřadu. Vadí jí, že ministerstvo obrany rozhodlo bez otevřeného výběrového řízení a jednalo pouze s jedním zájemcem. „My jsme překvapeni, protože tento typ obchodu je zcela neobvyklý. Nechceme s nikým vstupovat do nějakého boje, ale ještě jednou říkám: takovýto obchod není obvyklý, protože nám nedal možnost podílet se na něm," zlobí se ředitel pro střední a východní Evropu Roberto Leva.

Ministerstvo obrany ale podle Andreje Čírtka kontaktovalo i společnost Alenia. Ta měla možnost přijít s nějakým řešením, které by zahrnovalo i nepotřebné letouny L159. Stížnost přesto může kontrakt výrazně zdržet. Pokud by ale vše šlo podle plánů, přistála by první CASA na letišti ve Kbelích už na jaře příštího roku.

Vydáno pod