Mezi Heřmanicemi a Frýdlantem povede úzkokolejka i cyklostezka

Frýdlant v Čechách - Úzkokolejná trať Frýdlant - Heřmanice se stala cílem hned dvou projektů a kvůli tomu i jádrem sporu. Spolek Frýdlantské okresní dráhy chce obnovit její provoz. Obec Heřmanice by tam radši viděla cyklostezku. Podle Libereckého kraje mají dostat šanci oba projekty.

Necelých 76 let vozil cestující mezi Frýdlantem a Heřmanicemi vlak. Konec provozu na jedenáctikilometrové trati přišel nečekaně. „13. ledna 1976 jel poslední vlak, ale s tím, že když vyrážel, tak ještě ani nevěděli, že jsou posledním vlakem. To rozhodnutí přišlo velice rychle,“ vysvětluje člen spolku Frýdlantské okresní dráhy Jiří Kořínek.

Historie úzkokolejky je dobře zmapován v železničním muzeu. Spolek Frýdlantské okresní dráhy by ale rád obnovil skutečný provoz. A to se příliš nezamlouvá v Heřmanicích, což byla kdysi cílové stanici. Obec by ráda zarostlou dráhu změnila na cyklostezku. „My si myslíme, že cyklostezka přiláká více lidí,“ říká starosta Heřmanic Vladimír Stříbrný (NEZ).

To členové spolku odmítají. Úzkokolejka se podle nich nedá s cyklostezkou vůbec srovnávat. Heřmanice se ale nevzdávají. Trať by podle nich mohla fungovat jen na úseku dvou kilometrů, zbytek by byl pro kola. Obec usiluje také o pozemky podél tratě a nádražní budovy.

Krajský úřad teď podpořil oba projekty rozhádaných stran. Pokud dopadnou jednání se Správou železničních cest o převodu majetku, bude jedna část tratě sloužit pro vlak, druhá pro kola.

Trať z Frýdlantu do Heřmanic je jednou z úzkorozchodných tratí u nás. Její obnovu odhaduje spolek na 40 milionů korun.