Pokuty operátorů za předčasně ukončené smlouvy v případě úmrtí jsou nemravné

Praha - Pokud zemře klient mobilního operátora, a má přitom uzavřenou smlouvu, nemůže chtít firma po pozůstalých pokutu za předčasně ukončenou smlouvu. Shodli se na tom ombudsman i Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Takové jednání je podle nich nemravné. Pokud se přesto pozůstalí do takové situace dostanou, měli by se obrátit právě na ČTÚ nebo rovnou na soud.

Případ první: Na dva roky uzavřel 81letý muž smlouvu s mobilním operátorem, ke které dostal i za zvýhodněnou cenu telefon. Jenže, muž zemřel, a když jeho dcera chtěla ukončit smlouvu, operátor si kladl podmínky. Buď zaplatí pokutu za předčasné ukončení smlouvy, anebo bude dál pokračovat ve využívání služby. Žena to odmítla a obrátila se na veřejného ochránce práv. „Vyžadování přechodu tohoto smluvního vztahu na další osobu není v souladu s dobrými mravy,“ konstatovala zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová.

Podobný případ musela řešit i Markéta Hašková, která shodou okolností pracuje v Českém telekomunikačním úřadu. U operátů uspěla jen díky znalosti poměrů. „Lidé musejí vědět a trvat na tom, že smlouva o účastnictví zaniká smrtí účastníka,“ říká Hašková.

„Pokud zákazník zemře, rozhodně si nechceme navyšovat počty našich zákazníků z řad jeho příbuzných,“ uvedl mluvčí Telefóniky O2 Martin Žabka. Operátor ale zastává názor, že úmrtím klienta dojde k porušení smluvních podmínek a je nutné doplatit rozdíl mezi zvýhodněnou službou nebo telefonem. Český telekomunikační úřad připouští, že operátor má právo získat doplatek za zvýhodněnou cenu mobilního telefonu, vše ale musí řešit novou smlouvou a v dědickém řízení.

Další dva mobilní operátoři T-Mobile a Vodafone ale tak striktní nejsou: „V okamžiku doručení úmrtního listu, ukončujeme automaticky smlouvu se zákazníkem a nic dále nevymáháme,“ sdělila Jitka Pacolová z T-Mobilu.