Praha - Sociální demokraté jsou připraveni podpořit ve sněmovně návrh Strany zelených na omezení jízd kamionů. Nepřipadá jim sice ideální a chtějí v něm udělat změny, ale ve sněmovně se podle nich musí o kamionech rozpoutat diskuse. Stínový ministr dopravy Roman Onderka se na dnešní tiskové konferenci zmínil i o privatizaci letiště na Ruzyni, dálniční dopravě a železnici.
ČSSD podpoří návrh zelených na omezení jízd kamionů
Česká republika by se podle ČSSD měla v omezení jízd kamionů přiklonit k rakouskému a německému modelu. Musely by se ale nejprve splnit určité podmínky, jako je například dobudování dálničních odpočívadel. Uvážit by se mělo i to, zda by některé silnice II. třídy neměly mít také mýtný systém, aby se kamiony nevyhýbaly jeho placení.
Podle Onderky by ČSSD omezila kamionovou dopravu v pátek, v sobotu i v neděli. Páteční omezení by platilo stejně jako doposud pouze o prázdninových měsících, v sobotu by byli ochotni uvažovat o prodloužení doby zákazu. Nyní nesmí kamiony na silnice od sedmi do třinácti hodin. V letních měsíci by se podle sociálních demokratů mohla doba prodloužit až do osmé hodiny. V neděli by pak kamiony neměli jezdit vůbec.
Onderka: Stát by měl mít v letišti kontrolní podíl
Onderka se dotkl i privatizace letiště na Ruzyni, stát by si zde podle něj měl zachovat kontrolní minoritní 33 procentní podíl, aby se letiště neprodalo překupníkovi a vydělané peníze se vracely zpět do provozu letiště. První místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka by sice v ideálním případě letiště místo privatizace dlouhodobě pronajal, podle Onderky se ale o zásadní rozpor nejedná a uvažovat se dá o obou variantách.
Jako jedny z hlavních priorit strany označil i dobudování dálniční sítě, která by se proti současnému stavu měla zdvojnásobit, a modernizaci železnice jako nejekologičtějšího druhu dopravy. Na obnovu jejího vozového parku by Onderka požadoval 4 miliardy korun ročně.