Fischer u Ústavního soudu uspěl, dva boeingy se zatím prodávat nebudou

Brno - Konkurzní správce majetku někdejšího podnikatele v cestovním ruchu Václava Fischera nesmí prozatím prodat dva boeingy v hodnotě více než půl miliardy korun, které od Fischerova krachu stojí bez využití na letišti v Praze-Ruzyni. Ústavní soud (ÚS) dnes zrušil rozhodnutí Městského soudu v Praze, který rychlý prodej strojů umožnil s odkazem na jejich zhoršující se stav a klesající hodnotu.

Postup městského soudu podle ÚS poškodil práva Fischerovy německé obchodní společnosti Aircraftleasing Meier & Fischer (AMF), které podle rejstříku Úřadu pro civilní letectví oba stroje patří. Právě AMF, kterou jako jeden ze dvou společníků Fischer vlastní, se k Ústavnímu soudu obrátila se stížností. Podle ÚS neměli pražští soudci dostatek informací o stavu letadel a jejich verdikt není řádně zdůvodněn. Proto nemohl obstát.

„Soud (městský) při svém rozhodování nevěděl, a ve svém rozhodnutí tudíž neuvedl, jak vážná je hrozící škoda, jaký vliv bude mít na celkovou cenu letadel, zda a jak lze tyto závady odstranit, a zda je toho správce konkurzní podstaty objektivně schopen,“ uvedl soudce zpravodaj Miloslav Výborný.

Václav Fischer je s verdiktem spokojen. „Usilujeme zejména o to, aby vlastnictví AMF nemohlo být prodáno za našimi zády a bez našeho souhlasu. V tomto bodě nám bylo vyhověno,“ řekl Fischer.

Samotné vlastnictví letadel je sporné a je předmětem jiného soudního sporu, takzvané vylučovací žaloby, jejímž cílem je vyřazení strojů z konkurzní podstaty. Fischer míní, že patří obchodní společnosti, a proto nemohou být zahrnuty do konkurzu na jeho osobní majetek. Správce Josef Cupka tvrdí opak a chce stroje zpeněžit. Fischer se podle něj snaží jen skrýt svůj majetek pod hlavičkou německé obchodní společnosti. Fischer už s vylučovací žalobou jednou uspěl, protistrana se však odvolala.

Městský soud v Praze při rozhodnutí o rychlém prodeji vycházel z informací od konkurzního správce, podle něhož část koberečků v jednom z letadel postihla plíseň a konstrukce na několika místech rezaví. „Další setrvání letadel ve stavu, v jakém jsou, bude znamenat poškozování zájmů všech zainteresovaných osob,“ řekl dnes Cupkův právní zástupce Zdeněk Češka. Rychlý prodej by podle něj představoval nejvýhodnější způsob zpeněžení majetku, a tím i uspokojení největší možné části věřitelů. Takové řešení dnes nevyloučil ani Ústavní soud, podotkl však, že městský soud by musel získat přesnější informace a řádně verdikt zdůvodnit.

Ústavní soud mimo hlavní rámec argumentace nálezu uvedl, že o vylučovací žalobě by obecné soudy měly rozhodnout co nejrychleji, což požaduje i Fischer. Dvouletým odstavením obou letadel podle něj vznikají škody v řádu milionů dolarů, které by stroje vydělaly v případě pronájmu. Pokud soudy Fischerovi vyhoví, chce společnost AMF boeingy po jejich „osvobození z Ruzyně“ dále provozovat, a to právě formou pronájmu jiným leteckým společnostem. Zájemců je prý několik. „Jsou to poměrně mladé stroje, mají před sebou ještě dobrých 20 let provozu,“ uvedl Fischer.

Obě letadla koupil Fischer prostřednictvím německé společnosti pro svou cestovní agenturu Fischer Air v roce 1997.

Vydáno pod