Železničáři do roka vymění nejvyšší most v Jihomoravském kraji

Znojmo - Rozsáhlá oprava čeká nejvyšší železniční most v Jihomoravském kraji, který u Znojma překlenuje řeku Dyji. Dvě stě metrů dlouhou a devětačtyřicet metrů vysokou mostní konstrukci dělníci vysunou z pilířů na přelomu září a října. Práce potrvají zhruba šest týdnů, potom se začne nasouvat most nový, což potrvá až do dubna příštího roku, řekl stavbyvedoucí Antonín Sněťák. Oprava mostu je součástí modernizace a elektrifikace tratě Znojmo-Šatov, která přijde na 1,2 miliardy korun.

Dlouho plánovaná výluka potrvá více než rok. Vlastní usazení mostu předpokládá Správa železniční dopravní cesty na polovinu příštího roku, modernizace celé tratě má skončit v listopadu.

Most nad údolím řeky Dyje na jihozápadním okraji Znojma zmizí nejdříve koncem září, už v těchto dnech ale v jeho okolí pracují desítky lidí. „Je tu spousta práce. Musíme především spojit a zesílit kamenné pilíře mostu, které by jinak mohly spadnout. Aby se mohla konstrukce vysunout, je také třeba odstranit staré náspy,“ řekl Sněťák.

Modernizace trati Znojmo-Šatov, která je součástí mezinárodní trasy Znojmo-Retz-Vídeň, začala před dvěma měsíci. Dělníci vytrhali koleje od Znojma až do příhraničního Šatova a připravili uchycení pro sloupy s elektrickou trakcí. Elektrifikace umožní spojení Znojma s Vídní elektrickými vlaky. Dosud museli lidé jezdit motorovým vlakem do Šatova a tam přesednout na elektrický vlak jedoucí do Rakouska.

Takzvaný šatovský most byl postaven na konci 60. let 19. století, první vlak po něm přejel 1. listopadu 1871. Původní železnou nýtovanou konstrukci, jež byla označena za památkově chráněnou, nahradila v roce 1922 provizorní mostní konstrukce. Po té ale mohly motorové vlaky jezdit maximální rychlostí pouze 30 kilometrů za hodinu. Po novém mostu budou moci jezdit vlaky až osmdesátikilometrovou rychlostí.