Uzavření Lanového mostu v Praze způsobilo dopravní kolaps

Praha - Celková uzavírka Lanového mostu na pražské Jižní spojce přinesla obávaný kolaps. Odpoledne na objízdných trasách hlásila policie čtvrtý až pátý stupeň hustoty dopravy. Ráno a dopoledne byla trasa zcela průjezdná. První krátká kolona se vytvořila okolo dvanácté hodiny.

Osobní i nákladní auta vytvořila dlouhé kolony ve Švehlově a na Průmyslové ulici, které byly vytyčeny jako oficiální objízdné trasy. Okolo třetí hodiny doprava téměř zkolabovala, ale před pátou hodinou se kolony zkrátily o třetinu. V šest večer se kolony pohybovaly rychlostí deset kilometrů za hodinu a začaly se opět prodlužovat. Situaci nepomohlo ani nařízení, které zakazuje kamionům vyjíždět v pátek večer na silnice první třídy a dálnice. Cesta, která zabere normálně patnáct nebo dvacet minut, trvala některým řidičům i hodinu a čtvrt.

Situace se uklidnila až po sedmé hodině večer, kdy se hustota provozu snížila na stupeň tři. Stejný dopravní kolaps by měl patrně nastat v neděli, kdy se Pražané budou vracet z víkendu.

O plynulost provozu se celý den staralo asi čtyřicet policistů. Policie na všech příjezdových komunikacích také umístila informační tabule a řídila provoz na křižovatkách. K dispozici měla i vrtulník.

Podle primátora můžou za zničený most kamiony

Technická správa komunikací (TSK) most opravuje poté, co 9. srpna zjistila jeho poničení. Práce na mostu jsou v plném proudu. Nyní pracovníci čekají, až beton ztvrdne na požadovanou míru. Dopoledne zahájili dělníci uchycování poškozené dilatace, práce by měly dnes skončit. „Pak budeme čekat na to, až beton a celá stavba doschne do takové míry, kdy bude možné dopravu na most pustit,“ vysvětlil mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek. Auta by se na most měla vrátit s úderem nedělní půlnoci, mluvčí ale nevylučuje, že to nakonec bude o několik hodin dříve.

Podle pražského primátora Pavla Béma (ODS) můžou za zničení mostu i jeho zavření kamiony, které podle jeho slov musí z města pryč. Jenže uskutečnění tohoto plánu nějakou dobu potrvá. Rozestavěný pražský okruh totiž v roce 2010 sice otevře nové spojení od Brna na České Budějovice nebo Plzeň, ale spojení dálnice D1 s hradeckou či libereckou dálnicí bude několik příštích let obstarávat právě Lanový most. Tranzit na Hradec Králové a Liberec tak bude hotový až v roce 2012 a úplné dokončení dálnice se plánuje na rok 2015.