Ministerstvo zemědělství chce podpořit větší konzumaci českých ryb

Praha - Ministerstvo zemědělství bude příští čtyři roky propagovat, aby Češi víc jedli domácí, tedy sladkovodní ryby. Reklamní kampaň bude stát 150 milionů korun a začne zítra. Podle informací serveru Týden.cz reklamní agentura Dorland, která výběrové řízení vyhrála, má blízko k vládním občanským demokratům. Peníze na kampaň dostalo Česko z Evropské unie z rozpočtu pro rybářství. Už dříve Česku unie odsouhlasila ochranné známky pro třeboňského a pohořelického kapra.

„Pokud chceme podpořit české rybářství, je třeba propagovat to, aby kapra lidi nejedli jen na Vánoce, ale i během roku,“ vysvětluje kampaň ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS). Češi si na ryby příliš nepotrpí, za rok zkonzumují zhruba 5,5 kila. Průměrný Evropan má přitom rybu na talíři mnohem častěji, průměrně sní 11 kilo ročně.

Podle kritiků ale soutěž o lukrativní zakázku vyhrála agentura Dorland, blízká vládní ODS. „Tato firma vyhrála podle zákona o veřejných zakázkách a žádná další podezření nepřipouštím,“ odmítá veškerá podezření Gandalovič. Opozice volá po auditu a supervizi, pokud je vše v pořádku, nemá mít prý Gandalovič důvod k obavám. „Jestli pan ministr má výběrové řízení podloženo, že proběhlo zcela podle zákona, tak se nebude bát, aby celou záležitost prozkoumal třeba jeho odbor auditu a supervize ministerstva zemědělství,“ prohlásil předseda poslanců ČSSD Michal Hašek.
 
Podobné zakázky jsou ve světě běžné, říkají reklamní experti, navíc v mnohem větší míře. Například ve Velké Británii je vláda třetím největším zadavatelem kampaní. Odborník na reklamu a marketing Jiří Mikeš nevidí v částce 150 milionů nic závratného. „150 milionů na čtyři roky je slušná částka, ale když to rozdělíme na roky, tak nějakých 36 milionů zase není nic světoborného. Mobilní operátoři, pojišťovny a banky dávají na kampaně i přes 100 milionů,“ myslí si Mikeš.
 
Řadu otázek nedávno vzbudila policejní kampaň „pomáhat a chránit“. Trvala několik měsíců a stála 22 milionů korun. Naopak bez větší pozornosti láká na české výrobky kampaň značky Klasa. Podobně jako u ryb je zadavatelem ministerstvo zemědělství. 160 až 180 milionů ročně jde navíc ze státní kasy.