Strany pozvolna startují kampaň pro podzimní volby

Praha - Politické strany a hnutí pomalu startují kampaně před krajskými a senátními volbami. Objevují se billboardy, stranické inzeráty a všechno, co ke kampani patří. O vliv v jednotlivých krajích bojuje přes 60 partají a dalších uskupení - o 27 křesel v Senátu pak má zájem 200 kandidátů.

Start kampaně se liší kraj od kraje, po republice se začínají objevovat billboardy a připravují se drobné dárky pro voliče. Strany také začaly lákat známé osobnosti, třeba ČSSD leští kamión, autobus i mikrobusy. Některé strany začnou kampaň centrálně v jeden den. Jiné nechávají na jednotlivých krajských reprezentacích, kdy a kde rozbalí předvolební stánky. „Naši senátorští kandidáti jsou v plné zbroji, nicméně horká kampaň odstartuje 1. října,“ říká za ODS pražský primátor Pavel Bém. Místopředsedkyně komunistů Věra Žežulková zase slibuje hudební doprovod: „Ale jestli to bude zrovna dechovka, to vám říct nemohu.“

Velmi ostře se začalo bojovat mezi nejsilnějšími rivaly - občanskými a sociálními demokraty. Jiří Paroubek obvinil ODS, že si kampaň platí ze státních peněz. Naráží tím na inzeráty v tisku zaplacené vládou, které vypočítávají úspěchy kabinetu Mirka Topolánka. „Je to nestoudnost, kterou si dovoluje v autoritativním režimu jenom státostrana."  

Premiér Topolánek ale namítá, že se podobně chová v Evropě každá vláda: „V Británii na to vydávají 30 milionů liber a v Holandsku na to mají speciální ministerstvo.“ Inzeráty popisující práci ministerstev se v tisku objevily i před sněmovními volbami v roce 2006. Tehdy je z peněz svých úřadů zaplatili ministři David Rath a Radko Martínek z ČSSD.

Ze stranických kas půjdou na kampaň desítky miliónů korun. Zelení a komunisté odhadují částku na dvacet miliónů, ODS pak bude stát každý kandidát dva milióny. Sociální demokraté zveřejní rozpočet na kampaň až po volbách.