Podle komise a pražského magistrátu je jižní varianta okruhu jediná možná

Praha - Společná odborná komise ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí (MŽP) schválila jako jedinou možnou jižní variantu pražského okruhu u Suchdola, uvedli náměstek ministra dopravy Jiří Hodač a člen komise a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Komisi tvořilo deset členů, osm hlasovalo pro jižní variantu, dva se zdrželi. Podobně i hlavní město trvá na jediné možné takzvané jižní variantě městského silničního okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. Žádná jiná varianta se nikdy neprojednávala a není v územním plánu hlavního města, řekl novinářům mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Podle Moose je jižní varianta z dopravního hlediska lepší, protože na sebe naváže tranzitní dopravu. Pokud by okruh vedl dál od Prahy takzvanou severní trasou, přeprava by využívala z velké části vnitřní městský okruh, který by byl přeplněn. Moos dodal, že jižní trasa je také „jediná možná v  reálném čase a jediná možná z hlediska územních plánů Středočeského kraje a města Prahy“.

Severní variantu zamítl Úřad pro jadernou bezpečnost 

Hodač dodal, že se o severní variantě přestalo uvažovat také proto, že ji zamítl Úřad pro jadernou bezpečnost. Dálnice by totiž vedla v ochranném pásmu kolem jaderného reaktoru v Řeži u Prahy.

Verdikt komise navazuje na rozhodnutí pražského magistrátu, který v pátek vydal územní rozhodnutí právě pro jižní variantu. Část pražského obchvatu mezi Ruzyní a Březiněvsí by tak měla vést přes Suchdol, stejný názor má i odborná komise. Rozhodnutí magistrátu ale vzápětí napadlo ministerstvo životního prostředí, podle kterého šlo město proti jeho doporučení.

MŽP považuje jižní variantu za krajní řešení  

Magistrát i ministerstvo si zřejmě různě vykládají podmínky, které proces EIA stanovil. MŽP považuje jižní variantu za krajní řešení pro případ, že by se nepodařilo projednat severní trasu kolem Ústavu jaderného výzkumu Řež. To se však loni podařilo. Naopak Praha tvrdí, že MŽP jižní trasu připustilo v případě, kdy koncept územního plánu pražského regionu vyloučí trasu severní.

Podle magistrátu je pouze jižní trasa dostatečně rozpracována v projektové dokumentaci a severní trasa je pouhou „čárou na mapě“. Údaje, které obě trasy porovnávají, jsou podle Wolfa založeny na hrubě odhadovaných a spekulativních číslech. „S jižní variantou také vyjádřila souhlas naprostá většina dotčených městských částí, středočeských obcí i resort dopravy,“ uvedl Wolf.

Moos připomněl, že proti severní trase se postavilo zastupitelstvo Středočeského kraje a 15 středočeských obcí. Jižní trasa zase vadí městským částem Suchdol, Dolní Chabry a některým občanským sdružením.

Ministr životního prostředí chce nyní osobně jednat s pražským primátorem 

MŽP ale trvá na tom, že územní rozhodnutí je v rozporu se zákonem i příslušnou evropskou směrnicí k posuzování vlivů na životní prostředí. Ministr životního prostředí Martin Bursík chce nyní osobně jednat s pražským primátorem Pavlem Bémem. MŽP se nemůže proti vydanému územnímu rozhodnutí odvolat, chce ale prozkoumat právní možnosti, kterými by magistrát donutilo k nápravě.

Stavět by se mohlo v 1. polovině roku 2010 

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové by se mohlo
začít stavět v 1. polovině roku 2010. Celá stavba u Suchdola by pak mohla být hotova o tři roky později. To však pouze v nepravděpodobném případě, že se do jednoho měsíce nikdo neodvolá proti územnímu rozhodnutí magistrátu.

Odpůrci se odvolají 

Odpůrci se chtějí proti územnímu rozhodnutí odvolat. Jižní variantu pak bude muset posoudit ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho rozhodnutí potom bude konečné, napadnout je bude možné pouze soudní žalobou.

Konečná trasa pražského okruhu není ještě definitivně určena.
Zdroj: ČT24