Nový územní plán v Praze navrhne další tratě tramvají i terminály

Praha - Několik nových železničních zastávek a přestupních terminálů by mohlo v následujícím desetiletí vzniknout v hlavním. Kromě dobudování metra trasy A na ruzyňské letiště se počítá také s vytvořením takzvaných tangenciálních tramvajových tratí, které by vedly mimo centrum a spojovaly části širšího centra. Řekl to Marek Zděradička z útvaru rozvoje hlavního města, který se podílí na přípravě nového územního plánu. Ten by měl v metropoli platit po roce 2010.

Nový územní plán posílí podle Zděradičky především využití železnice. „Do jisté míry půjde o intenzifikaci stávajících železničních ploch a koridorů, ale budou vznikat nové železniční zastávky i nové trasy,“ řekl Zděradička.

Lidé, kteří do Prahy dojíždějí z okolí, by se měli dočkat několika nových přestupních terminálů, u kterých vzniknou parkoviště P+R a které budou napojeny na pražskou hromadnou dopravu. Přestupními body pro oblast Kladenska by se měly stát zastávky Dlouhá míle a Veleslavín na plánovaném prodloužení metra A do Ruzyně. Veleslavín by mohl fungovat už kolem roku 2014, Dlouhá míle až o několik let později.

S dalšími terminály se počítá u smíchovského nádraží, u Podbaby nebo u nové železniční zastávky Zahradní Město, která vznikne místo zastávky Strašnice.

Připravovaný územní plán také nově zahrnuje pozemky pro prodloužení metra trasy A na letiště. Většinu návrhů pro rozvoj metra včetně trasy D ale podle Zděradičky přejímá z minulého plánu. „Je tam navíc odbočka na Západní Město ze stanice Stodůlky,“ uvedl Zděradička.

Návrh počítá i s novou tramvajovou trasou přes Václavské náměstí, která by měla propojit Jindřišskou a Vodičkovu ulici a Vinohrady, i s tratí na Jižní Město, která by částečně suplovala přetížené metro C. Vzniknout by měly rovněž takzvané tangenciální tratě. Ty by propojily například Smíchov s Pankrácí, Podbabu s Bohnicemi a Spořilov s Bohdalcem a Želivského a ulehčily by přestupním stanicím Muzeum, Můstek a Florenc.

K návrhu nového územního plánu, který by měl být hotov během měsíce, se budou moci vyjádřit městské části i veřejnost. Konečnou podobu pak bude muset schválit městské zastupitelstvo.