Z Velimi odjel prototyp rychlovlaku AGV

Velim (Kolínsko) - Z železniční stanice ve Velimi na Kolínsku dnes odjela speciální vlaková souprava s rychlovlakem AGV, který byl zapojen mezi 23 nákladních vagonů. Mířil na berlínský veletrh Inno Trans 2008, kam dorazí ve čtvrtek dopoledne, uvedl manažer železničních přeprav společnosti Spedi-Trans Pavel Ščepko.

Přeprava rychlovlaku podle něj vyžadovala specifický přístup. Protože není schválen pro provoz na české železnici, nemohl jet 'po svých' a musel být zapřažen do jiného vlaku. Výrobce, francouzská firma Alstom, si navíc nepřál, aby jednotka byla během dopravy bržděna, tudíž se do soupravy musela zařadit spousta vagonů, které vlak na spádech na trati ubrzdí, dodal Ščepko.

Souprava měla dohromady 30 vagonů, byla dlouhá asi 450 metrů a vážila 580 tun. Její přepravní rychlost je 80 kilometrů za hodinu.

AGV je čtvrtou generací legendárního rychlovlaku TGV. Dosahuje běžně rychlosti 360 km/h, může ale jet až rychlostí 500 km/h. Motor má pod každým vagonem, zatímco původní TGV měl motor na začátku a konci soupravy.

Dosud jediný vyrobený prototyp AGV od června podstupoval testovací jízdy na speciálním okruhu u Velimi. Souprava tam dosahovala maximální rychlosti kolem 200 kilometrů v hodině. Testovaný vlak měl sedm vagonů, pro běžný provoz se plánuje 11 vozů. Standardní vybavení měly jen dva testované vagony, zbytek vlaku sloužil jako pojízdná laboratoř, kde byly přístroje na kontrolu brzd, trakčního systému, chování vlaku na trati, hlučnosti, proudění vzduchu a řada dalších komponentů.

Vývoj poslední generace nejrychlejších vlaků světa trval deset let a veřejnosti byl představen letos v únoru. Jeho cena se pohybuje kolem 30 milionů eur (asi 726 milionů Kč). Do běžného provozu se první vlaky dostanou v roce 2011 v barvách soukromého italského dopravce NTV, který si objednal 25 souprav a má opci na dalších deset souprav.