Dohoda o propojení A5 a R52 zatím nebude

Praha/Mistelbach - Česko a Rakousko dnes nepodepsali dohodu o propojení rakouské dálnice A5 s českou rychlostní silnicí R52 u Mikulova. Úmluvu měl podepsat ministr dopravy Aleš Řebíček se svým rakouským protějškem Wernerem Faymannem. Podpis znemožnil ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, který ministru dopravy Aleši Řebíčkovi odmítl udělit plnou moc, uvedl mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka.

Mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová tvrdí, že šlo o formální nedostatky ze strany ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy ještě ve čtvrtek s podpisem počítalo a zvalo novináře na tiskovou konferenci v rakouském městě Wilfersdorfu u Mistelbachu. Dnes ráno však byla akce bez udání důvodu zrušena. Podle Opletalové MD nesplnilo požadavky, které mu ukládá usnesení vlády a navíc nedodalo některé dokumenty. „Kdy to bude doplněno, není záležitostí ministra zahraničí,“ řekla Opletalová.

Důvody ministerstva zahraničí však MD odmítá. „My jsme měli vše připraveno přesně podle usnesení vlády, pracovali jsme na tom dlouhé týdny,“ řekl Hanzelka.

Propojení se má uskutečnit na společných státních hranicích v katastru obce Mikulov na české straně a v katastru obce Drasenhofen na rakouské straně, píše se v dohodě.

Silnice R52, která má spojit Brno s Vídní, patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám na jihu Moravy. Mezi ministerstvem dopravy a ekology se o ni vedou dlouhodobé spory. Ekologové tvrdí, že nebyla dostatečně zvážena především trasa přes Břeclav, která by mohla využít nynější dálnici D2. Obě strany tvrdí, že jejich řešení je ekologicky příznivější.

Trasa na Mikulov počítá s tím, že se až k rakouským hranicím prodlouží čtyřproudová R52 vedoucí z Brna. Ta nyní končí u Pohořelic, odkud pokračuje v každém směru jen jeden pruh. Podle plánů kraje by propojení mohlo být dokončeno v roce 2014. Moravská část silnice by měla stát asi deset miliard korun.

Rakouská A5 i česká R52 jsou součástí plánované transevropské dopravní sítě, známé pod zkratkou TEN-T.