Praha - Novela, která má městským strážníkům od nového roku znovu vrátit pravomoc měřit rychlost a pokutovat řidiče, je ušita rychlou jehlou a komplexně nic neřeší. Tvrdí to někteří poslanci z bezpečnostního výboru sněmovny. Příští týden chce normu zákonodárcům předložit ministr vnitra Ivan Langer. Podle něj jde o kompromis, strážníci budou moct měřit jen tam, kde jim to schválí státní policie.
Poslance čeká bitva o radary. Ne v Brdech, ale na silnicích
Česko zachvátil radarový boom, většina měst řeší bezpečnost silniční dopravy výhradně pomocí radarů. Řidiči si ale často stěžují, že jsou radary na zákeřných místech, například v Moravských Budějovicích měří rychlost jen pár metrů za koncovou cedulí obce.
Třeba podle šéfa ústecké dopravní policie jsou ale radary zbytečné. Provoz v krizových místech umí zpomalit retardéry nebo zpomalovací polštáře. „Určitě jsou účinnější, ekonomičtější a jsou i bezpečnější,“ myslí si Karol Kočářek. Radikální přístup zvolili v Teplicích, tam radary úplně ignorují. „Zjistili jsem, že to měření žádný smysl nemá a že by to bylo skutečně jen k vybírání peněz,“ říká primátor Jaroslav Kubera.
Podle opozice je Langerova novela polovičatá
Obce, které se těšily na finanční injekci do své kasy, ale dostaly studenou sprchu. Zákon o policii totiž městským strážníkům od 1. ledna zakazuje radary používat. Z řad starostů proto zazněly nespokojené hlasy a ministr vnitra Ivan Langer připravil kompromisní návrh.
Sociálním demokratům se ale nelíbí, ministr prý mění pouze jeden paragraf. Novela navíc neřeší kontrolu strážníků, informování řidičů o úsekovém měření a také způsob označování míst, kde strážníci budou měřit. „Pan ministr nesplnil to, co slíbil poslanecké sněmovně, že vypracuje komplexní novelu zákona o obecních policiích, kde by se i toto řešilo," říká bezpečnostní expert Jeroným Tejc.
Bitva o radary se ve sněmovně povede možná už v úterý. Pokud neprojde, tak hrozí, že města budou muset radary v lednu vypnout. Na úseková měření se to vztahovat nemá.