Silnice z Moravy do Polska a na Slovensko má mít roky zpoždění

Ostrava - Tři roky zpoždění bude mít začátek plánované rekonstrukce přetížená silnice I/11, která spojuje sever Moravy s Polskem a Slovenskem. Zahájení výstavby až v roce 2015 schválila v pondělí vláda v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok. Dnes to potvrdil předseda dozorčí rady SFDI Karel Sehoř. Pro Moravskoslezský kraj je ale takové zpoždění nepřijatelné. Zástupci kraje to dnes řekli ostravským novinářům při zahájení mezinárodní konference Transport 2008.

Pro příští rok vláda schválila návrh rozpočtu SFDI ve výši 84,4 miliardy korun, což je zhruba o 3,5 miliardy Kč méně než letos. Podle Sehoře schválila posunutí modernizace hlavního tahu na Slovensko s tím, že se v lednu příštího roku bude snažit prvním rozpočtovým opatřením termín vrátit co nejblíže k roku 2012. Právě v tomto roce měla být podle vládního usnesení z roku 2006 silnice I/11 modernizovaná.

Zástupci kraje i měst a obcí podél silnice ale spoléhají na to, že se z I/11 stane rychlostní komunikace nejpozději v roce 2013. „Rok 2015 je nepřijatelný, do té doby by to na Třinecku bylo k nepřežití. Situace je už nyní neúnosná, například Vendryní projíždí denně 25.000 aut. Neumíme si vůbec představit, co se stane, až na podzim zahájí provoz automobilka Hyundai,“ upozornila starostka Třince Věra Palkovská.

Přípravu výstavby přeložky mezi Třanovicemi a Bystřicí podle starostky stále brzdí výkupy pozemků. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má vykoupit přes milion metrů čtverečních pozemků od 700 vlastníků. Nejméně 150 z nich s podmínkami výkupu nesouhlasí. „Počítáme, že s výkupy se začne na podzim 2009, ale problémy mohou termín značně zbrzdit,“ řekla Palkovská.

Majitelé pozemků podle ní požadují především jednotnou cenu, která se například v Třinci a Vendryni stále liší. „ŘSD připravuje žádosti na ministerstvo financí, aby cena pozemků byla vyšší a jednotná,“ upřesnila starostka. Lidem se také nelíbí, že ŘSD nebude vykupovat celé pozemky i mimo trasu přeložky, dodala starostka.

Tisíce lidí z Třince a dalších obcí ale podle ní v těchto dnech podepisují petici, v níž vyzývají vládu, aby modernizaci I/11 urychlila. Rychlejší přípravu stavby považuje za důležitou i náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. „Je ale v takříkajíc vyšší moci, zda všechna jednání povedou k tomu, aby byla tato stavba realizována v roce 2013,“ řekl novinářům. Ubezpečil je, že SFDI má na dostavbu I/11 dostatek finančních prostředků, přestože vláda schválila nižší rozpočet.

Napojení Moravskoslezského kraje na Slovensko patří k hlavním tématům konference Transport 2008. Zástupci ministerstev Česka, Slovenska, Polska i Rakouska budou v Ostravě ještě ve středu jednat mimo jiné o budoucnosti ostravského letiště nebo rozvoji regionálního dopravního systému.