Do roku 2011 dá stát na moravskoslezskou dopravní síť 25 miliard

Ostrava - Během příštích tří let chce stát investovat 25 milionů korun do výstavby silnic a železnic v Moravskoslezském kraji. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) počítá ve svém rozpočtu například s dostavbou dálnice D47 za nejméně šest miliard korun. Nejméně 4,5 miliardy půjde na modernizaci silnice I/11, která spojuje Moravu s Polskem a Slovenskem. Na mezinárodní konferenci Transport 2008 to dnes oznámil ředitel SFDI Gustáv Slamečka.

Návrh rozpočtu SFDI pro příští rok schválila v pondělí vláda. Z celkových 84,4 miliardy korun půjde na dopravní infrastrukturu v Moravskoslezském kraji zhruba desetina. V roce 2010 to bude 8,8 miliardy a o rok později 7,3 miliardy. Tyto částky nemusejí být podle Slamečky konečné. Kromě prostředků na dostavbu dálnice D47 počítá SFDI také s rozvojem rychlostních komunikací R48 (mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem) a R56 (mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem).

Přetížená I/11 se zmodernizuje před rokem 2015

Státní fond vyčlenil miliardové částky rovněž na modernizaci přetížené I/11. „Obavy z nedostatku peněz na modernizaci kapacitního spojení se Slovenskem jsou neopodstatněné,“ uvedl dnes generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian. Také náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal před zahájením konference ubezpečil novináře a zástupce kraje, že SDFI má na dostavbu I/11 dostatek peněz, přestože vláda schválila pro rok 2009 nižší rozpočet zhruba o 3,5 miliardy korun.

Vláda zároveň v návrhu rozpočtu schválila jako termín zprovoznění I/11 rok 2015 s tím, že se v lednu příštího roku bude snažit prvním rozpočtovým opatřením termín vrátit co nejblíže k roku 2012. Právě v tomto roce měla být podle vládního usnesení z roku 2006 silnice I/11 modernizovaná. Také zástupci kraje i měst a obcí podél silnice spoléhají na to, že se z I/11 stane rychlostní komunikace nejpozději v roce 2013.

„Rok 2015 je nepřijatelný, do té doby by to na Třinecku bylo k nepřežití. Situace je už nyní neúnosná, například Vendryní projíždí denně 25.000 aut. Neumíme si vůbec představit, co se stane, až na podzim zahájí provoz automobilka Hyundai,“ upozornila v úterý novináře starostka Třince Věra Palkovská. Slamečka dnes potvrdil, že modernizace hlavního tahu na Slovensko zůstává prioritou.

Přípravu výstavby přeložky mezi Třanovicemi a Bystřicí na I/11 podle Palkovské stále brzdí výkupy pozemků. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má vykoupit přes milion metrů čtverečních pozemků od 700 vlastníků. Nejméně 150 z nich s podmínkami výkupu nesouhlasí, což může termín modernizace značně zbrzdit. Podle Palkovské by se s výkupy mohlo začít na podzim 2009.

Dvanáctého ročníku konference Transport se zúčastnili zástupci ministerstev Česka, Slovenska, Polska i Rakouska, představitelé kraje i moravskoslezských měst. V Ostravě jednali také o budoucnosti ostravského letiště nebo rozvoji regionálního dopravního systému.