České dráhy budou financovat Chrenkovo podnikání

Praha – Podnikatel Tomáš Chrenek se stal nájemcem pražské Železniční nemocnice a sítě železničních poliklinik v šesti městech, které jsou sloučené pod hlavičkou firmy Dopravní zdravotnictví. Má je provozovat po dobu až třiceti let za nájemné 36 milionů ročně. Ačkoli veškeré náklady má hradit sám Chrenek, České dráhy se v rozporu s původní smlouvou rozhodly "ulevit" mu tím, že samy investují do modernizace nemocnice. Podrobnosti o dodatku, který vznikl v červnu, přinesl deník Mladá fronta Dnes (MfD).

Tomáš Chrenek, jehož společnost Dopravní zdravotnictví loni vyhrála jako jediný zájemce soutěž ČD na pronájem Železniční nemocnice, měl podle původní smlouvy investovat do všech modernizací ze svého. Podle dodatku ke smlouvě, který podle MfD podepsali České dráhy a Tomáš Chrenek letos 3. června, investují ČD do Železniční nemocnice během následujících pěti let 41 milionů korun.

Podle mluvčího Českých drah půjdou peníze do budov Železniční nemocnice a několika železničních poliklinik, které má Chrenkova společnost Dopravní zdravotnictví také spravovat, nikoli do vybavení. „Ty budovy nám vždy zůstanou a rozhodně nechceme, aby zchátraly,“ uvedl mluvčí ČD v MfD.

Situací se bude zabývat ministerstvo dopravy a Dozorčí rada ČD

Podle ministerstva dopravy nespravuje Dopravní zdravotnictví železniční zdravotnická zařízení správně a porušuje smlouvu s Českými drahami. Ministr dopravy Aleš Řebíček proto sestavil expertní skupinu, která má činnost Dopravního zdravotnictví prošetřit. Její člen, poslanec Karel Šidlo, přiblížil jeden z nastalých problémů: „Z poliklinik houfně odešli a dál odcházejí odborníci, kteří mohou vydávat osvědčení o odborné způsobilosti pro zaměstnance drah.“

Investicí 41 milionů korun do zdravotnických zařízení se má zabývat také Dozorčí rada Českých drah. Příští týden chce projednat s představenstvem společnosti detaily dodatku k původní smlouvě s Tomášem Chrenkem.

České dráhy jsou akciová společnost, kterou stoprocentně vlastní stát. Její hospodaření je ztrátové a dlouhodobě se potýká se zastaralým vozovým parkem a jeho špatnou údržbou. Částka, kterou chtějí podle dodatku smlouvy dát na údržbu železničních zdravotních zařízení, je podobná ceně rekonstrukce jednoho starého osobního vozu.