Drážní inspekce podala trestní oznámení kvůli nátlaku

Praha - Drážní inspekce podala trestní oznámení kvůli nátlaku, který na ní byl údajně vyvíjen při vyšetřování tragické květnové nehody v železniční stanici Moravany. Inspektoři už dříve uvedli, že se na ně pokoušeli tlačit náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek a ředitel firmy AŽD Zdeněk Chrdle. Chtěli, aby zabezpečovací zařízení ESA 11, které společnost AŽD vyrábí, nebylo uvedeno jako příčina neštěstí. Oba muži nařčení inspekce odmítají. Při nehodě tehdy zahynul strojvedoucí lokomotivy, která zezadu narazila do stojícího osobního vlaku.

Inspekce nepodala trestní oznámení na konkrétního pachatele, ale podnět k šetření obvodnímu státnímu zastupitelství v Praze 1. Ačkoliv v oznámení podrobně popisuje, kdo všechno na ni měl vyvíjet nátlak, konkrétní obvinění záměrně nepadlo. „Kdyby to bylo oznámení na pana Kocourka, tak by to mohla policie odložit, takhle bude muset hledat pravdu,“ řekl náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. 

„Tlak, jemuž jsme čelili v průběhu šetření, byl naprosto nepřípustný a nepřiměřený. Drážní inspekce se domnívá, že mohlo dojít i k porušení přístupových dohod České republiky k Evropské unii tím, že se někdo snažil zásadním způsobem omezit činnost Drážní inspekce, přičemž se ČR zavázala, že inspekce bude naprosto nezávislá,“ řekl pro Českou televizi generální inspektor Drážní inspekce Roman Šigut. 

Inspekce: Nehodu zavinil pískovač lokomotivy i bezpečnostní zařízení 

Drážní inspekce došla k závěru, že srážku lokomotivy a osobního vlaku zapříčinila porucha na pískovači jedné z lokomotiv a zároveň bezpečnostní mezera ve staničním zabezpečovacím zařízení ESA 11. To mluvčí ministerstva Karel Hanzelka i zástupce AŽD popřeli.

Lokomotiva osobního vlaku i samostatně jedoucí lokomotiva, která do vlaku narazila, byly podle zjištění inspekce „nekompatibilní se staničním zabezpečovacím zařízením“. Porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku způsobila, že množství písku přerušilo bezpečnostní obvod v kolejích, ESA 11 potom vyhodnotila kolej jako volnou a pustila na ni další lokomotivu. Podle inspekce by lokomotivy tohoto typu neměly na podobně zabezpečených tratích bez úpravy vůbec jezdit.