Z hlavních měst EU nejvíc lidí umírá na silnicích v Aténách

Brusel - 226 lidí v loni zemřelo při dopravních nehodách v Aténách. To je nejvíc z hlavních měst členských zemí Evropské unie. V Praze, která je co do počtu obětí nehod pod průměrem unie, jich bylo 36. V celé unii pak v ulicích hlavních měst loni bylo 1560 obětí dopravních nehod, uvedla dnes Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC).

Podle ETSC ale v loňském roce, ve srovnání s předchozími lety, mrtvých při nehodách v hlavních městech evropské sedmadvacítky ubylo. V roce 2006 jich bylo o 300 víc. V Praze se loni počet obětí nehod meziročně snížil o 26. Stejný pokles zaznamenala Bratislava, kde loni na silnicích zahynulo 28 lidí.

Bratislava přitom podle ETSC patří k evropským hlavním městům, kde během let 1997 až 2007 ročně ubývalo obětí dopravních nehod víc, než je průměr celé unie. Nejlépe se v tomto ohledu dařilo Dublinu, Lisabonu a Oslu, kde průměrný roční pokles činil 12, deset a devět procent. V Helsinkách naopak v rozporu s celoevropským trendem mrtvých při dopravních nehodách mírně přibývalo.

V letech 1997 až 2007 se počet obětí nehod v hlavních městech EU v průměru snížil zhruba o čtyři procenta. Celkem během dekády na silnicích evropských hlavních měst zahynulo 24 000 lidí. Obětí nehod podle ETSC začalo ubývat zejména po roce 2001, kdy Evropská unie přijala závazek snížit počet mrtvých na silnicích o polovinu do roku 2010.

Méně úmrtí, více zraněných cyklistů a chodců

ETSC poznamenává, že obecně je riziko úmrtí při dopravní nehodě v hlavním městě o polovinu nižší než na silnicích ve zbytku země. Přesto v hlavních městech hrozí zvýšené riziko zranitelným účastníkům silničního provozu. „Jedna ze dvou obětí dopravních nehody v hlavních městech je buď chodec nebo cyklista,“ uvedla ETSC.

V Praze například v loňském prvním pololetí bylo při dopravních nehodách zraněno více než 100 chodců. Podle sdružení Auto*Mat, které dopravní bezpečnost v pražských ulicích sleduje, jsou největším problémem nedostatečné úpravy nebezpečných křižovatek a dalších rizikových míst. Sdružení také dlouhodobě kritizuje nedostatečné podmínky pro cyklisty v hlavním městě.

Dopravní nehody jsou v posledních letech vážným problémem celé země. Statistiky vykazovaly každý rok alarmující počty obětí. Letos ale v prvním pololetí policisté zaznamenali nejnižší počet mrtvých za posledních deset let. Bylo jich 441, o 54 méně než v loňském prvním pololetí.