Kampaň před volbami skončila. Byla dražší a vyostřenější

Praha - V pátek startují volby do třetiny Senátu a také do krajských zastupitelstev. Jaká byla letošní předvolební kampaň? Dražší a také více kontaktní než ty předchozí. Nejvíce o sobě dávaly vědět nejsilnější strany, ODS a ČSSD. Sociální demokraté navíc prosadili ve sněmovně hlasování o nedůvěře Topolánkově vládě. Termín stanovil šéf sněmovny Vlček na příští středu, tedy mezi první a druhé kolo senátních voleb.

Podle sociálních demokratů je výsledek voleb klíčový pro existenci vlády. „Celé volby pojímáme jako referendum o vládě Mirka Topolánka,“ prohlásil volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík. „To je naopak projev výrazného podceňování inteligence voličů,“ myslí si naopak vicepremiér Martin Bursík (SZ).

Kolik peněz letošní kampaň stála, dvě nejsilnější strany zatím nezveřejnily. Už teď je ale jasné, že to budou na krajské volby rekordní částky. ČSSD náklady na kampaň odhaduje na 65 milionů korun. O podobné sumě mluví také ODS.

Zatímco hejtmani ODS vyzdvihovali, jak pod modrou vlajkou kraje pěkně fungují, a když bylo třeba, klidně se distancovali od vlastní vlády (například Petr Bendl chtěl v souvislosti s kauzou Morava „vyhodit celý poslanecký klub ODS do povětří a poslaneckou sněmovnu zbourat“), ČSSD využila celostátní témata ve svůj prospěch. Nejvíc to bylo vidět ve středních Čechách, kde za sociální demokraty kandiduje David Rath. Pár hodin před volbami se tam objevily zprávy o ohrožení zdravotní péče. „Dochází k ohrožení dostupnosti rychlé lékařské péče v těch nejzávažnějších stavech v oblasti Mělník,“ prohlásil Rah. S tím ale nesouhlasí dosavadní hejtman kraje Petr Bendl (ODS). „Dva dny před volbami vyjeli s touto informací ve spolupráci s Českou lékařskou komorou, což je tedy nehoráznost.“

Letošní kampani vévodily hlavně billboardy

Výrazná byla hlavně billboardová kampaň. V severních Čechách vzbudil rozruch plakát ODS s názvem „Makejte, gadžové, ať se máme líp“, který měl upozornit na zneužívání sociálních dávek. Na jihu Moravy zase člen Strany zelených v noci přelepil plakáty kandidáta na senátora za ODS. Bilboardy ČSSD pro změnu kdosi přelepil nápisem „Volte přátele vrahů“. ČSSD z toho viní ODS, která to rázně odmítla. Ani vláda nezůstala nečinná. Pár týdnů před volbami rozjela mohutnou inzertní kampaň v novinách a na čtenáře denního tisku den před volbami padaly letáky chválící práci ministra zdravotnictví Julínka. Podle ČSSD to je kampaň za peníze daňových poplatníků.