Stanice metra na Národní třídě musí být při opravě uzavřena

Praha - Stanici metra Národní třída v Praze je nutno opravit bez ohledu na to, jestli se nad ní bude stavět. Ve špatném stavu jsou zejména eskalátory a při opravách je nutné stanici zavřít. Na dnešním zasedání zastupitelstva hlavního města to řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Proti uzavření stanice protestovali lidé v petici, kterou podepsalo 5 500 osob. Zastupitelstvo také dnes uložilo radě, aby přijala opatření k maximálnímu zkrácení doby uzavření stanice.

„Eskalátory jsou v provozu již 23 let, je nezbytné je opravit,“ řekl Šteiner. Po povodních podle něj byly eskalátory pouze vyčištěny. „Bez ohledu na to, jestli budeme prostor (nad stanicí) zastavovat nebo ne, bylo by nutné ji rekonstruovat,“ dodal Šteiner. Stanice podle něj bude uzavřena maximálně na 16 měsíců, domnívá se ale, že skutečná doba výluky bude minimálně o čtyři měsíce kratší.

Lidé v petici také požadují, aby byl ze stanice vybudován bezbariérový výstup. Někteří ale poukazují na to, že jeho stavba by byla technicky a finančně velmi náročná. Podle zastupitele Filipa Dvořáka (ODS) existují čtyři možnosti, jak druhý výstup ze stanice vyřešit. Ústil by ale do nemovitostí, jejichž vlastníci se k takovému projektu staví negativně. „Takový výstup by stál miliardu korun,“ řekl minulý týden zastupitel za Prahu 1 Jiří Láryš (ODS). Muselo by se podle něj například zaplatit vlastníkovi budovy, do které by východ ústil.

S tím nesouhlasí zástupce petičního výboru Miloslav Kunc, který má údajně k dispozici návrhy z roku 2004, které počítají s náklady výrazně nižšími.

Primátor Pavel Bém (ODS) vyslovil petici podporu. „Z 80 až 90 procent s obsahem petice souhlasím,“ řekl Bém. Dodal ale, že samospráva nyní nemůže zasahovat do rozhodnutí státních úřadů, jestli stavbu povolí. Podle vedoucího stavebního odboru Prahy 1 Oldřicha Dajbycha by mělo být stavební povolení vydáno do dvou týdnů.

Přestavba metra má být součástí rozsáhlé stavby. Nad stanicí by měl vyrůst multifunkční objekt za zhruba čtyři miliardy korun. Budou v něm byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Výstavba potrvá zhruba 20 měsíců.

Současný vstup do stanice metra zmizí a na jeho místě vznikne v podzemním patře nový moderní vstup. Vestibul metra se rovněž přesune do podzemí. Během oprav budou vlaky stanicí pouze projíždět. Provoz tramvají zůstane zachován, zastávka ve Spálené ulici ale bude posunuta blíže ke Karlovu náměstí. Projekt zatím nemá stavební povolení, proto není jasné, kdy přesně bude metro uzavřeno.