Vlaky mezi Prahou a Kladnem budou jezdit častěji a pravidelně

Praha – Železniční spojení mezi Prahou a největším středočeským městem Kladnem se v polovině prosince, kdy začne platit nový železniční jízdní řád, dočká výrazných změn. České dráhy budou vypravovat vlaky v tzv. taktu, tedy každou hodinu ve stejnou minutu. Nově budou každých šedesát minut mezi Prahou a Kladnem jezdit osobní vlaky zastavující v každé stanici i rychlíky, respektive spěšné vlaky. Oproti letošnímu roku však žádný ze spojů nebude pokračovat až do Chomutova, cestující se bez přestupování dostanou nejdále do středočeského Rakovníka.

Novinky na železniční trati mezi Prahou a Kladnem se dotknou asi dvaceti tisíc cestujících, z nichž ve špičkách jezdí vlakem zhruba šest tisíc. „Největší potenciál je na Kladně a pak je to tak s městysem Hostivice,“ uvedl zástupce ČD pro Středočeský kraj a Prahu Alois Kašpar.

Vlaky budou jezdit každou hodinu jako linky S5 a R5 

Osobní vlaky budou z pražského Masarykova nádraží odjíždět do Kladna vždy v půl (např. v 15:30), rychlíky resp. spěšné vlaky dvě minuty po celé hodině (15:02). V opačném směru budou zastávkové spoje odjíždět ve čtvrt (15:15) a rychlé vlaky minutu před půl (15:29). Ve všední den odpoledne ještě přibudou posilové spěšné vlaky. Ranní osobní vlaky ovšem pojedou zcela mimo hodinový takt, a tak ten, kdo bude cestovat z Prahy do Kladna před půl devátou zastávkovým spojem, stále bude muset pečlivě nastudovat jízdní řád.

Vlaky budou nadále integrovány do systému pražské příměstské dopravy označované jako Esko. Osobní vlaky budou nadále jezdit s číslem S5, rychlíky a spěšné vlaky ponesou označení R5. „Z Kladna do Prahy do centra města dojedou za 37 minut a po cestě zastaví pouze v Hostivici a v Praze v Dejvicích,“ řekl České televizi mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Ve všech spojích mezi Prahou a Kladnem bude nadále možné používat stejnou jízdenku jako v pražské městské dopravě.

Na trati přibudou nově zrekonstruované vlaky

Společně se zavedením hodinového taktu slibují České dráhy cestujícím pohodlnější vozy. Ze zastávkových osobních vlaků mají zcela zmizet zakulacené „skákající“ vozy se sedačkami známými z tramvají i staré motoráky s tvrdými lavicemi potaženými koženkou a nahradí je Regionovy – jednotky, které vznikají rekonstrukcí právě ze starých motoráků. „Jsou částečně nízkopodlažní, velmi to usnadní cestování třeba maminkám s kočárky,“ uvedl Ondřej Kubala. Regionovy část spojů na trati Praha–Kladno zajišťují již dnes.

Na rychlíky a spěšné vlaky chtějí ČD vypravovat tytéž rekonstruované motorové vozy, které již letos jezdí na rychlících z Prahy přes Kladno do Chomutova, společně s novými řídícími vozy. „Mají hydraulickou zdvižnou plošinu pro vozíčkáře, je tam také bezbariérová toaleta,“ řekl Kubala. Na kladenskou trať se podle původních úvah měly dostat nové nízkopodlažní dieselové jednotky známé jako Desiro. Ty oproti rekonstruovaným vozům, které se na trati nakonec objeví, disponují klimatizací i novější technikou. České dráhy si je však nakonec nepronajaly a nebudou jezdit na rychlících z Prahy do Kladna ani z Prahy do Písku a Českých Budějovic, kam rovněž měly jezdit.

Cestující by se do vlaků jezdících mezi Kladnem a Prahou měli vždy bez problémů vejít. České dráhy slibují, že se oproti dnešku nesníží kapacita nejvytíženějších vlaků, naopak prý budou ještě posíleny.

Od prosince se změní i další pražské příměstské linky

S počátkem platnosti nového jízdního řádu se změní doprava i na řadě dalších příměstských linek. Novinky částečně souvisejí se zprovozněním nového spojení severně od pražského hlavního nádraží. „Od nového jízdního řádu se to projeví v nabídce v regionu Pražské integrované dopravy o 30 procent,“ uvedl Alois Kašpar. Nově začnou osobní vlaky ze Strančic projíždět až do Vysočan, mezi Radotínem a Smíchovem bude ve špičkách pracovních dnů pouze desetiminutový interval mezi vlaky.

  • Interiér Regionovy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/522/52156.jpg
  • Nová souprava Regionova autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/54/5394.jpg