Mýtné v Praze bude nejdříve za dva roky

Praha - Zavedení mýtného se v Praze oddaluje. Ještě letos na jaře tvrdilo vedení města, že pilotní provoz spustí v prosinci 2009. Podle aktuální studie společnosti Deloitte mohou být řidiči v metropoli ještě zhruba dva roky klidní. Pro zavedení mýtného jsou podle studie nutné legislativní změny. Ty by mohly podle odhadu Deloitte společně s výběrovým řízením na dodavatele trvat asi 20 až 24 měsíců.

Kritici projektu předpokládají, že zavedení bude trvat ještě déle, podle nich nebude projednání legislativních změn tak jednoduché. Ani vedení města nyní nemluví o možných termínech spuštění systému. Podle primátora Pavla Béma se jedná o předčasné úvahy, ve hře je údajně několik návrhů, které musí posoudit experti. Návrhem společnosti Deloitte se bude v prosinci zabývat výbor dopravy.

Návrh mýtného navrhuje zpoplatnit 69 komunikací 

Studie doporučuje zpoplatnit oblast, která odpovídá přibližně hranici Pražské památkové rezervace a zahrnuje území o rozloze asi 8,5 kilometru čtverečních. Do zpoplatněné oblasti návrh zahrnul 69 komunikací, na kterých počítá s umístěním 125 detekčních míst s kamerovým dohledem.

Podle společnosti Deloitte se v této oblasti v pracovní dny od 7:00 do 19:00, kdy se předpokládá výběr mýtného, uskuteční přes 290 000 cest vozidel. Tento objem cest by se mohl po zavedení mýtného snížit o 20 procent na zhruba 223 000. To je ale podle některých zastupitelů málo. „Na to, jaké jsou náklady, je 20 procent chabý výsledek,“ řekl zastupitel a člen dopravního výboru Jiří Witzany (SNK-ED). Podle něj se dá podobného snížení docílit například jednosměrným provozem v některých ulicích a zklidněním nebo odkloněním magistrály.

Řidiči by měli platit 120 korun za den 

Návrh předpokládá, že řidiči budou platit jednotnou taxu za den a nebude záležet na tom, kolikrát hranici zpoplatněné oblasti překročí. Podle návrhu by měl poplatek přesahovat 100 korun, jako je tomu v přepočtu v jiných metropolích, které vjezd do centra zpoplatnily. Autoři studie doporučují částku 120 korun. Podle nich by se při poplatku 80 korun snížil objem cest v oblasti pouze o 14 procent.

Mýtné zaplatí i obyvatelé zpoplatněné zóny

Mýtné se podle studie nebude vztahovat na vozidla s majáky modré barvy, zdravotnická vozidla a městskou hromadnou dopravu. Platit nebudou také držitelé průkazu ZTP a ZTP/P. Čtvrtinovou cenu ale zřejmě budou muset platit lidé, kteří ve vymezené oblasti bydlí. Podle Witzanyho ale rezidenty tento poplatek zatíží. Mýtné by také podle něj mohlo vést k sociální stratifikaci, v centru města pak budou bydlet pouze bohatí lidé.

Neregistrovaní řidiči budou pravděpodobně platit vždy jednorázově 120 korun, pokud se ale zaregistrují, počítá návrh se zvýhodněným měsíčním nebo ročním poplatkem. Roční předplatné by je pak vyšlo na 26 460 korun, obyvatelé zpoplatněné zóny by platili ročně 7560.

Při provozu od 7:00 do 19:00 a poplatku 120 korun by se podle studie mohly náklady na zavedení mýtného vrátit za dva až tři roky. Systém bude hlavní město stát zřejmě 2,8 až čtyři miliardy korun, dalších asi 440 milionů bude stát provoz. Roční výnosy se ale předpokládají ve výši 1,8 miliardy korun. Studie bere v úvahu i to, že by se kvůli zavedení mýtného mohla dopravní špička přesunout ráno před sedmou hodinu a večer po 19:00. Autoři pak doporučují rozšířit provozní dobu systému.

Mýtné v Praze vyžaduje legislativní změny 

Zavedení mýtného ale vyžaduje legislativní změny, Praha totiž nemá oprávnění vybírat poplatek za vjezd. Studie doporučuje, aby byl zaveden „dopravně regulační poplatek za pohyb vozidla ve vymezené části obce“, přičemž Praha by se mohla domáhat neuhrazeného poplatku soudní cestou.

Mýtné má zlepšit životní prostředí v centru metropole, sloužit má i k řízení dopravních proudů a regulaci intenzity dopravy. V Londýně po jeho zavedení klesl počet aut v centru o 33 procent, ve Stockholmu o 30 procent. Mýtné by ale mělo jít ruku v ruce se zónami placeného stání tak, aby rezidenti nebyli zpoplatněni dvakrát.