Rychlostní silnice R6 byla otevřena mezi Pavlovem a Prahou

Praha/Jeneč - Ředitelství silnic a dálnic dnes slavnostně otevřelo zhruba desetikilometrový úsek rychlostní silnice R6 od pražského okruhu do Pavlova. Na zprovoznění této části rychlostní komunikace netrpělivě čekali zejména obyvatelé obcí Hostivice, Jeneč a Pavlov, kterými denně projíždějí tisíce aut. Na dokončený úsek silnice budou moci řidiči vyjet až v sobotu v poledne.

Nový úsek rychlostní silnice R6 je dlouhý přes 10 kilometrů 

Nová část R6, jejíž vybudování stálo téměř tři miliardy korun, měří přes deset kilometrů. Začíná na kraji Prahy, napojuje se na mimoúrovňovou křižovatku Řepy a severně od Pavlova navazuje na dříve dokončené úseky, které v současnosti končí v Novém Strašecí. Rychlostní silnice těsně míjí ranvej ruzyňského letiště. Stavba začala v březnu 2005 a podle původních plánů měla skončit až v roce 2010. Kvůli kritické dopravní situaci v obcích v okolí stavby se ale práce uspíšily.

Nová část R6 navazuje přímo na Prahu

Podle ředitele Správy Praha Ředitelství silnic a dálnic Tomáše Jílka je úsek mezi Prahou a Pavlovem jednou z nejdůležitějších částí rychlostní silnice R6. „Navazuje přímo na Prahu a je logické, že poblíž města je největší zatížení,“ uvedl. Po silnici, kterou nahrazuje nová přeložka, podle něj denně projede 26 tisíc aut.

Ředitelství silnic a dálnic připomnělo, že silnice I/6, jejíž klíčovou část nyní nahradí nová rychlostní silnice, je zahrnuta do transevropské sítě. Čeští řidiči ji ovšem vnímají především jako „karlovarskou“ silnici, protože nespojuje pouze Prahu s Německem, ale také s lázeňskou metropolí. Přeložky silnice I/6 se staví etapovitě po jednotlivých úsecích, přičemž jedním z posledních a důležitých úseků ve středních Čechách je právě úsek Praha–Pavlov.

Na stavbě je 14 mostů o celkové délce 870 metrů

Nejzajímavějšími objekty jsou podle ředitele ŘSD Alfreda Brunclíka dvě odvodňovací štoly dlouhé 1630 metrů. Celá stavba je totiž zapuštěna do terénu.

„Druhou zajímavostí je založený tunel, který je pod budoucí paralelní dráhou letiště Ruzyně. Řidiči to poznají, budou tudy projíždět omezenou rychlostí 80 kilometrů v hodině. Je to ještě budoucí staveniště, úsek bude zastřešen právě tou dráhou,“ uvedl.

Z plánované rychlostní komunikace R6 je zatím hotova jen malá část

Z plánované rychlostní silnice R6 v celé délce je ovšem i po otevření přeložky vytíženého úseku u Prahy zatím hotové pouhé torzo. Po široké čtyřproudé komunikaci totiž auta cestující z Prahy na česko-německou hranici dojedou do Nového Strašecí a vrátí se na ni až za Karlovými Vary. Tam je otevřen krátký úsek k Jenišovu a po dlouhé cestě po obvyklé státní silnici se vozidla na rychlostní komunikaci vracejí až u Kynšperku nad Ohří, odkud R6 pokračuje do Chebu.

Tomáš Sedláček z Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že by bývalo bylo dobré, kdyby R6 vedla z Prahy už dávno. Zároveň ale hájil svůj podnik, který zodpovídá za stavbu a údržbu dálnic a státních silnic: „Dopravní infrastruktura obecně je potřeba velmi zkapacitnit, zmodernizovat, rekonstruovat a na všechno najednou peníze nejsou.“

Podle Brunclíka bude R6 po kompletním dokončení jednou z nejvýznamnějších komunikací v zemi

Dodal, že na jaře se k nové části u výjezdu z Prahy přidá ještě oprava současného čtyřproudého úseku R6 mezi Pavlovem a Novým Strašecím. Na trase od Chebu do Karlových Varů by měla být R6 hotova do konce roku 2011.

Nový, zhruba desetikilometrový úsek rychlostní silnice R6 od pražského okruhu do Pavlova na Kladensku, kde se napojí na stávající úsek rychlostní silnice do Nového Strašecí, byl otevřen 19. prosince.
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš