Londýnský starosta chce vrátit do ulic britské metropole červené double-deckery

Londýn - Londýnský starosta Boris Johnson chce, aby ulice Londýna opět brázdily legendární červené double-deckery. S tamním dopravním podnikem se dohodl na tom, že by nová verze populárního vozidla měla začít vozit cestující ještě před zahájením olympijských her v Londýně v roce 2012. Johnsonovi političtí protivníci s návrhem nesouhlasí. Vytýkají projektu, že by byl drahý a za problém považují i bezpečnostní rizika jízdy v oblíbených autobusech.

„Slíbil jsem Londýňanům, že uspořádám veřejnou soutěž na vytvoření nových londýnských autobusů, která bude založena na postrádaných Routemasterech, a dnes můžeme odhalit skvělé vítězné návrhy,“ prohlásil v pátek u příležitosti představení návrhů nové verze double-deckerů Johnson.

Do soutěže se přihlásilo 700 zájemců. Vítězné návrhy jsou dva a oba vycházení z původní podoby londýnských autobusů. Společný návrh firmy Aston Martin a architektů z firmy Foster & Partners představil kožené čalounění a prosklenou střechu pokrytou solárními panely, které by napájely vytápění a klimatizaci autobusů. Spodní patro ve stylu salonku s dřevěnou podlahou by podle jednoho z architektů mělo vytvářet atmosféru obývacího pokoje.

Druhý návrh od firmy Apoco Design vsadil na model v tradičnější podobě, s čelní mříží na motoru podobnou původním double-deckerům.

Město doufá, že na základě smlouvy budou první nové autobusy vyrobeny koncem příštího roku a v ulicích by mohly začít jezdit už v roce 2011. Starostovým protivníkům se ale nezdá smysluplné nasazovat znovu do provozu autobusy, které se přestaly používat teprve v roce 2005 kvůli nepraktičnosti, špatné přístupnosti a bezpečnostním rizikům. Červený dvoupatrový autobus nebyl uzpůsoben pro vozíčkáře a při naskakování a vyskakování z nechráněné plošiny na zádi často docházelo k úrazům, které někdy končily i smrtí.

Dalším ožehavým tématem budou náklady. Vítězné firmy neuvádějí, na kolik by zavedení nových autobusů přišlo. Ken Livingstone, Johnsonův protivník v boji o křeslo starosty ale odhadl, že akce by mohla stát až 160 milionů dolarů (přibližně 3 miliardy korun) ročně. To by podle něj znamenalo zdražení jízdného na dvojnásobek.