Praha - Okresní soud v Olomouci včera odsoudil na rok a půl bývalého řidiče olomouckého dopravního podniku za těžké zranění tříletého chlapce. Řidič tramvaje loni v červnu chlapci neúmyslně přivřel do dveří tramvaje nohu a táhl ho více než sto metrů. Podobných tramvajových nehod přibývá. Přesto se bezpečnost tramvajové dopravy postupně zlepšuje, starší tramvaje se modernizují. Podle Petra Moose z dopravní fakulty ČVUT je povrchová kolejová doprava poměrně bezpečná, účastníci dopravního provozu ve městě mají respekt před kolejovými vozidly.
Bezpečnost tramvají se postupně zlepšuje
Rychlost jízdy a ohleduplnost řidičů je už několik let v hledáčku Drážní inspekce, v hlavním městě navíc začala bezpečnost v hromadné dopravě od loňského roku hlídat i policie, která zajišťuje veřejný pořádek, bezpečnost cestujících a samozřejmě i určitou kvalitu služby, například vykáže cestující, kteří obtěžují své okolí.
Letitým problémem hromadné dopravy v Česku jsou například bezbariérové přístupy. Problémem je i zastaralá technika, která byla i jedním z důvodů loňské čelní srážky tramvají na ostravské jednokolejce, zajištění bezpečné jízdy pro cestující tak může být ještě během na dlouhou trať.
Ve světě je výchova řidičů pro městskou hromadnou dopravu velice důležitým prvkem a na rozdíl od České republiky se využívá i praktická příprava na trenažérech, kde řidiči nacvičují i různé mimořádné situace, uvedl Moos.
Tramvaje disponují koncovými spínači zavírání dveří tak, aby je nebylo možné rozjet s otevřenými dveřmi. Nejmodernější tramvaje mají i kamerové systémy, aby řidič viděl detailně stav svého vozidla. Důležité jsou i zvýšené nástupní plochy.