Na mýtném se loni vybralo přes šest miliard korun, rozšíří se možná i na malé nákladní vozy

Praha - Záměrem ministerstva dopravy je rozšířit povinnost platit mýtné i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny. Zamýšlený termín 1. leden letošního roku se však kvůli legislativnímu procesu nestihl. Automobiloví dopravci zaplatili v uplynulém roce na elektronickém mýtném o 578 milionů korun více než předloni, celkem 6,14 miliardy korun, informoval David Šimoník, zástupce firmy Kapsch, která systém postavila a pro stát spravuje.

V uplynulém roce se zvýšil i počet registrovaných vozidel v systému. Koncem roku 2007 bylo v systému zhruba 250 000 vozidel, koncem roku 2008 to bylo 370 000.

Rozšíření mýtného bude znamenat i zvýšené náklady pro dopravce

Rozhovor s Karlem Hanzelkou a Vladimírem Starostou (zdroj: ČT24)

Podle prezidenta sdružení Česmad Bohemia Vladimíra Starosty bude zavedení mýtného pro nákladní vozy od 3,5 tuny znamenat zvýšení nákladů, které musí promítnout dopravní firmy do svých cen za dopravu.

Výnosy z mýtného putují do fondu dopravy, který však musí část poslat firmě Kapsch. Celkové náklady na výstavbu mýtných bran a technologického zázemí byly 5,2 miliardy Kč, za minulý rok z toho podle splátkové kalendáře stát zaplatil 25 procent. Systém bude stát splácet až do roku 2010. Zhruba miliardu ročně navíc stát platí společnosti Kapsch za služby spojené s údržbou a provozem mýtného systému.

Rozšíření mýtného mají v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny 

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Další osud mýtného pro malé náklaďáky mají nyní v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny, kteří se dnes budou problémem zabývat. Jako nejpravděpodobnější další termíny rozšíření mýtného připadají v úvahu polovina letošního roku nebo začátek roku 2010.

Nejistota zavedení mýtného v polovině roku pro malé nákladní vozy je problém, smluvní vztahy vyžadují delší čas, uvedl Starosta. Zavedení poplatků by se týkalo zhruba 60 000 vozidel.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky by mohl výběr z mýtného vzrůst po rozšíření i na malá nákladní auta o zhruba 350 milionů korun ročně.

Nalepovací dálniční známky možná nahradí elektronické viněty

Mýtný systém bude podle plánů MD sloužit od července zřejmě také ke kontrole osobních vozů. V souvislosti s tím se počítá s výměnou nalepovacích dálničních známek za takzvané elektronické viněty. Osobní vozy by však i nadále platily za časový úsek a nikoliv za ujeté kilometry, jak je tomu u kamionů.

O zavedení mýtného se uvažuje i na silnicích I. třídy

Ministerstvo dopravy do budoucna nevylučuje rozšíření mýtného z dálnic a rychlostních silnic také na silnice I. třídy. Zavedení mýtného i na další část silniční sítě musí být samofinancovatelné, aby poplatky nebyly nižší než náklady, doplnil Starosta.