Při střetu s dopravní značkou nebo billboardem loni zemřelo 7 lidí

Praha - Velkoplošné dopravní značky sice řidiče informují, zároveň ale představují podobné riziko jako stromy podél silnic. Náraz do velkého návěstidla s masivní železnou konstrukcí, kterou nekryje svodidlo, je stejně smrtící. Běžně už existuje nová konstrukce, kterou doporučuje evropská norma. Výměna už běží přes 5 let, podle odborníků ale pomalu. Nová konstrukce přijde až na 50 tisíc.

V případě nárazu vozidla do značky nebo billboardu dojde podle Pavla Skládaného z Centra dopravního výzkumu k totální destrukci vozidla s vážnými následky. Jen v loňském roce policisté napočítali přes 3100 střetů aut s dopravními značkami a billboardy. Většina nehod skončila jen zraněními. Sedm lidí při nich ale zemřelo. 

Nová konstrukce je lehce deformovatelná a pro řidiče bezpečnější. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ji ale zatím používá jen u starých a poškozených značek. „Výměna konstrukcí na funkční značce se ve větším měřítku neprovádí. Výjimkou jsou vybraná nehodová místa u křižovatek,“ uvedl Jan Piskáček z tiskového oddělení ŘSD. Žádný časový harmonogram, dokdy všechny značky vyměnit, ale není, vše záleží jen na silničářích a hlavně na penězích.

Reportáž Ivy Zigmundové a Petra Janečka (zdroj: ČT24)

Od roku 2001 musí být reklamní poutač nejméně 250 m od vozovky

Obnova ale probíhá pomalu, což se Centru dopravního výzkumu příliš nelíbí. Odhaduje, že by mohla skončit řádově až během deseti let. Odstranit se navíc nedaří ani stejně nebezpečné billboardy z blízkosti dálnic, i když je nechtějí silničáři, policie ani ministerstvo dopravy. „Na nových dálnicích nepovolujeme žádné billboardy. Pro příklad na novém úseku dálnice D1 Vyškov-Kroměříž nenajdete jediný billboard,“ řekl ČT mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Smlouvy k billboardům na starých úsecích jsou ale uzavřeny na roky dopředu a nebezpečné sloupy proto jen tak nezmizí. Některým majitelům přestalo ministerstvo alespoň smlouvy prodlužovat.