U Lipna by mohly jezdit vlaky podobné tramvajím

České Budějovice - Vlaky podobné tramvajím by se za osm let mohly rozjet na Lipensku. Propojily by známá střediska Lipno nad Vltavou, Frymburk a Černá v Pošumaví. Počítá s tím studie, kterou projektanti právě představili. Celkové náklady na stavbu zhruba 30 kilometrů speciální dráhy se odhadují na 3,8 miliardy korun.

Vlaky schopné provozu i po tramvajových kolejích totiž v Česku nikde nejezdí. Podle projektantů by šlo tedy o unikátní projekt u nás. Podobné soupravy jsou v provozu v Německu, například v Karlsruhe. Cílem na jihu Čech je propojit dvě hlavní železniční tratě, z nichž jedna vede z Českých Budějovic do Lince a druhá do Volar. Od nové dráhy si kraj slibuje zlepšení dopravní obslužnosti, bezpečnější a ekologický způsob přepravy i atraktivní nabídku pro turisty a obyvatele regionu.

Výstavba prvního úseku bude stát 1,6 miliard korun

Studii první části z Lipna do Frymburka si kraj nechal zpracovat už předloni. Náklady na stavbu dvanáctikilometrového úseku se pohybují kolem 1,6 miliardy korun. Počítá se i s tunelem dlouhým 450 metrů, jenž překoná výškový rozdíl hráze přehrady. Na cestě, která má vést podél stávající silnice druhé třídy, bude šest zastávek. Vlaky pojedou po hodinách, v hlavní sezoně po 30 minutách. Za den přepraví až 5000 lidí.

Druhý úsek dráhy by měl vést z Frymburka přes osady u přehrady do Dolní Vltavice a dále na Černou, kde ale koleje zasahují do Chráněné krajinné oblasti Šumava. Dál bude proto záležet na dohodě s národním parkem, zda bude možné trať vést přes chráněné území a napojit rekreační lokality.

„Nicméně pouze tato trasa dokáže plnohodnotně obsluhovat všechny lokality podél levého břehu,“ uvedl hlavní projektant Michal Babič z pražské firmy IKP Consulting Engineers. Podle něj mezi rizika projektu patří paradoxně i rychlý rozvoj území. Hrozí to, že vhodné pozemky lidé do několika let zastaví, a dráhu pak už nebude kudy vést.

Studii nyní dostanou na stůl krajští radní. Další přípravné práce potrvají minimálně tři roky. Stavět by se mohlo začít v roce 2013, prvních tramvajo-vlaků by se obyvatelé i turisté mohli dočkat v roce 2016.